Tags

, , , , ,

Tiden er gået det er slut for i dag Prøv nu at forstå, du ik`får mig med hjem Så slip dit tag, hør nu her min ven Nu får du allersidste klem.

Tiden er gået det er slut for i dag
Prøv nu at forstå, du ik`får mig med hjem
Så slip dit tag, hør nu her min ven
Nu får du allersidste klem.


I allerdybeste respekt siger jeg tak for en aften i Nygård Kirke, hvor jeg har hørt fangekoret synge, deres egne sange.
Rystende, rørende, hjerteskærende, afmægtig og dog med håb sang de mænd om livet bag tremmer. Om hvor svært det er at sidde der inde i 14, 20 og sågar i 32 år.
Men lige så slemt, hvor svært det er at komme ud og tilbage til livet. Hvordan de løslades fredag eftermiddag med en busbillet, ingen sted at bo, en familie som ikke længere eksisterer, et socialcenter som har lukket, et herberg der ikke er penge til – en forklaring på hvorfor livet udenfor murene ofte ender i tilbagevenden og på den måde sammenlagt 32 år bag tremmer.
De synger om hvor invaliderende det er, at vi sætter mennesker i fængsel og ikke kun straffer dem, medens de er der, men at straffen efterfølgende kan være endnu mere skræmmende.
Deres tekster, de få og små historier der fulgte med sangene, gav os udenfor et lille, bitte indblik i hvor hjerteskærende og gribende livet kan tage sig ud. Jeg kunne slet ikke holde tårerne tilbage, da en lille pige gik op til sin far i koret og han knælede og sang den sang han havde lavet sammen med hende:
“Klokken er mange, det er slut for i dag. Prøv nu at forstå du ik`får mig med hjem. Så slip dit tag, hør nu min tøs. Nu får du allersidste kys.
Jeg tog med hvis jeg ku`. Men der er et stykke tid endnu. Vi ses jo snart igen.”
Ingen tvivl om at det er alvorlige sager de er dømt for, men de står ved sig selv og med stor respekt for deres forsøg på holde sig i live og ikke lade sig totalt udviske, gjorde et stort indtryk på mig.
Det samme gjorde deres fantastiske korleder, en kvinde som i 18 år har slidt og kæmpet for korets liv og udvikling. Det har ikke været nemt. Det er ikke nemt, men se hende og endnu et værk hun har været med til at sparke i gang: http://www.exit-danmark.dk
For første gang siden jeg stoppede på arbejdsmarkedet var der et stykke frivilligt arbejde, jeg kunne brænde for og de mangler, hvis du får samme tanke.
Du kan finde fangekoret på facebook, hvis du vil vide mere eller får lyst til at høre deres sange og læse deres bøger.

