Tags

, , , , ,

Dyrehaven i marts sol og mildt vejr. Der findes ikke noget meget bedre.

Dyrehaven i marts sol og mildt vejr. Der findes ikke noget meget bedre.


Jeg holder utrolig meget af at være guide i min egen by og i mit eget land. Og jeg er god til det – siges der.
Så hvis du har gæster, der skal se hovedstaden på en ny og anderledes måde, eller du selv har lyst til at snuse til steder, hvor du måske ikke normalt vil komme – så er jeg den rette at kontakte.
Kunne markedsføringen for min egen lille hobbyvirksomhed ikke lyde nogenlunde sådan?
Det kunne virkelig være sjovt, jeg bliver i godt humør af det, for jeg lærer noget nyt eller får gentaget noget, jeg måske næsten har glemt og samværet med mennesker, der føler sig godt behandlet er meget givende.
Søndag hentede jeg mine norske venner i Kastrup. Det var service, takket være min datters gamle bil. Hjem til en lækker forårsfrokost: Ristet rugbrød med avocado, stenbiderrogn, creme fraiche. Snakke og updatere, pakke ud og så på med traveskoene. Ud på Vestvolden hvor erantis lyste i solen. Fortælle historien om volden, kigge på min helt private amazoneflod mellem voldanlæggene og nyde, at indvandre sad og hyggede sig med at fiske.
Gøre holdt i Ditlevs gamle Købmandsbutik. Drikke kaffe udenfor i solen og spise lun kringle, bagt af de skønne pensionister som holder foretagenet kørende med forårskagedag, efterårsloppemarked og julemarked.
Ditlevs gamle købmandsbutik

Ditlevs gamle købmandsbutik


Hjem og hvile og få benene op, inden aftensmaden skulle indtages på Oysters & Grill på Nørrebro. Wau! lækre små blæksprutter, blåmuslinger, hjertemuslinger, knivmuslinger, jomfruhummer i lækker suppe med godt brød. Utrolig sød, ung betjening.
Mætte og fornøjede spadserede vi i den skønne aften tilbage og fik en godnat øl på Hvide Lam. Der var gang i jazzen på et af Københavns ældste værtshuse. En oplevelse for mine gæster.
Mandag til Frederiksberg for at købe 2. sortering kongeligt porcelæn. Vi måtte bare gå hele Frederiksberg Have rundt i det helt fantastisk vejr. 18 grader, vi kunne slet ikke få udendørs liv nok, hvorfor vi fortsatte til Amager Strand Park og gik med udsigt over vandet og til sidste indtog en skøn kaffe i den gamle Bryggergård og næsten blev solskoldet.
Hjem til sen frokost, men vi kunne ikke få udendørs liv nok denne første, vidunderlige forårsdag og drog derfor til Dyrehaven, som vi havde næsten for os selv. Her gik vi i flere timer. Heldigvis kunne jeg fortælle om det nyrenoverede slot, som jeg har set indvendig og vi kunne fotografere dyrene, som spiste aftensmad og snuse til stemningen på bakken, hvor teltholderne og deres ansatte slider i det, for at blive klar til åbningen den 27. marts.
Vi var trætte, da aftensmaden var lavet og vi alle tre kunne ligge med benene oppe i sofaen og drikke god rødvin. Det blev ikke sent før vi faldt i søvn.
Medens mine gæster gik på shopping i formiddags, ordnede jeg ærinder og satte dem stævne på Rigsarkivet. De nød udstillingen om katastrofen i 1814, hvor Danmark mistede Norge. Det var en slags optakt til Norges 17 maj i år, hvor de skal fejre 200 året for Norges Grundlov.
Rundt og fortælle lidt om Christiansborg, Den Sorte Diamant, Det Jødiske Museum og se det gamle Hofteater indvendig fra.
Trætte og sultne sluttede dagen Hos Gitte Kik til skønne danske smørrebrødsmadder.
En sidste spadseretur i solen til Hovedbanegården med et kaffestop hos Nimb og så farvel. Trætte, glade og mætte.
Jeg er vild med København og i solskin er den uovertruffen.
Vidste I for resten, at man arbejder på at åbne tårnet på Christiansborg. Der har publikum ikke haft adgang siden 1928. Spændende. Det er Københavns Højeste og lover en god udsigt over byen.

