Tags

, , , , ,

Parker og haver bugner af nyudsprungne krokus, erantis som synger på sidste vers og snehvide vintergækker

Parker og haver bugner af nyudsprungne krokus, erantis som synger på sidste vers og snehvide vintergækker


I morges da solen igen skinnede ind af vinduerne og vækkede mig, kunne jeg næsten synge af fryd.
I det smukkeste vejr og mod strømmen kørte jeg til Sauntehus ved Hornbæk og blev grundig vejledt om overgang til den tredje alder af Niels Skriver og hans dygtige trup af medarbejdere og kolleger på SEB`s seniorseminar.
Selvom jeg har øvet mig og selv været i branchen, var der fortsat guldkorn at hente og da dagen var omme fik vi tilbudt en personlig vejledning, hvor der kan regnes og regeres på ens egne tal. Det er jeg rigtig glad for og ser frem til.
Det er virkelig et godt tilbud og en fin service. Pludselig er jeg meget, meget mere positiv stemt overfor dette, mit forsikringsselskab.
Kig jer om, undersøg om ikke jeres fagforening, a-kasse eller pensionsselskab tilbyder noget der ligner. Vi gamle og kommende pensionister er deres bedste kunder, eller de rigeste skal vi måske sige, så har de ikke et sådant tilbud til jer, så bed om det.
Det kan være svært at overskue de mange regler om efterløn, specielt nu hvor det er gradueret afhængig af fødselsår, overgang til pension, sammenholdt med eventuelle private rate- eller kapitalpensioner. Arbejdsmarkedspension, hus, sommerhus eller hvad man nu har af midler der helst skal strække vores tid ud. Og ingen ved hvor længe vi lever. Det er også fint at få gennemgået regler og muligheder om arv og testamente. Vi skulle helst forebygge at vores børn og børnebørn bliver uvenner eller ægtefællen må gå fra hus og hjem, når vi dør.
Efter en lærerrig dag, tog jeg til Hornbæk og gik en tur i havnen. Nød solen og gode minder. Sendte mange tanker til et særligt og unikt menneske, med hvem jeg har oplevet denne plet på Danmarkskortet. Fandt et skøn trøje i “vores butik” til ingen penge og vendte næsen mod Louisiana for at møde en god veninde.
Men først nåede jeg en lille tur langs stranden der. Jeg blev næsten høj af glæde. Lyset, luften, solen, friheden – hvilken luksus. Her gik jeg og spankulerede rask, rørig og glad. Hvor jeg dog er taknemmelig.
Udstillingen med Klint er fantastisk. Jeg er fuldstændig betaget af de farver hun har brugt. Sarte og fulde af ømhed og sødme, trods de stramme former. Billederne gav mig en følelse af at stå med et lille, nyfødt barn i armene. Man ved intet om barnet, udover at det er et lille under.
Jeg fik en stærk oplevelse af renhed og uforfalskethed, men ikke på en påtrængende eller docerende måde. Mere som en gave, jeg kunne pakke ud, hvis jeg ville. En gave jeg kunne indtage og beundre, forsøge at forstå i små bidder. Og hvis jeg havde lyst, kunne jeg blot hvile i synet og tankerne det skaber. Ingen grund til fortolkning – kun at være i ro.
Rigtig god fornøjelse til jer, der beslutter jer for at se den.

