Tags

, , , ,

Der er intet som et kærligt måltid

Der er intet som et kærligt måltid


Nu sidder jeg her i tusmørket og ser lysene blive tændt rundt omkring mig. Det var næsten lyst til kl. 18.30, så pludselig sænkede mørket sig og søndag aften tager sin begyndelse.
Formiddagen er gået med at hitte på en god frokost til 2 som jeg har meget kær, men som er meget opmærksom på hvad de spiser. Jeg måtte være kreativ når sukker, brød, mælkeprodukter, visse frugter er bandlyst og andre ting ikke falder i smag. Det lykkes og jeg fik her til aften mindelser om lækre måltider som er blevet serveret for mig. UHM!
Faktisk synes jeg det er utrolig interessant det med kosten. Dels at lære at forstå kemien i maden, men også at gøre måltiderne lækre og velsmagende og smukke at se på. Og allermest at spise sammen med nogen. For at lave mad til mig selv, gider jeg faktisk ikke mere.
Det kan man godt gå og savne som single og pensionist – det at dele sine måltider med andre. Der burde være meget mere fællesspisning i lokalområderne. Det burde ikke være nødvendigt at flytte i bofællesskab for at få det behov dækket.
Her i mit lokalområde har vi både et kulturhus og et plejehjem med en stor kantine. Der er en ungdomsskole, hvor de unge gerne vil have noget meningsfuldt at lave og masser af ældre, singler og børnefamilier, som helt sikkert ville være lykkelig for, at kunne springe madlavningen derhjemme over. Måske ikke hver aften, men gerne en til 2 gange om ugen. Det ville kunne dække både et behov for ernæringsrigtig og billig mad. Løse ensomhedsproblemer og skabe netværk. Enlige forældre kunne aflastes og måske finde en frisk bedstemor eller bedstefar, der kunne se efter ungerne når de er syge, eller far og mor skal i biffen. Måske er der unger som trænger til at få støtte til lektielæsningen o.v.s
Frisk luft, motion og lektier er det bare slet ikke blevet til. En rigtig afslappende søndag uden krav fra andre og fra mig selv. Det må vi gøre noget ved i morgen. Glæder mig til min svømmetur og forberedelserne til rejse nummer to i år.
Har dog også brugt eftermiddagen til at sætte gang i to nye projekter vedr. fremtiden og lavet en lang to do liste for 2014. Den vil jeg gå i gang med, når jeg kommer hjem.
Om lidt vil jeg gå ind og kigge på årsopgørelsen. Det er næsten som at gå og gemme en julegave – håber jeg.
Har i virkeligheden ingen anelser om det der venter mig, så det er rigtig spændende.
Har I kigget?

