Tags

, , ,

Boheme eller ej?

Boheme eller ej?


Naa! Det er jeg nok ikke, men livsnyder så meget som jeg kan komme afsted med for tiden. I dag nød jeg f.eks. Christians Kroghs vidunderlige billeder på Gl. Strand.
Det var en skam jeg havde glemt udstillingen da mine norske gæster var her, de ville utvivlsomt havde været stolte af, at se deres landsmands dejlige billeder og hørt om hans interessante og aktive liv.
Som en af de få lykkedes det ham virkelig at skabe debat og lidt gang i den med sine billeder – eller i hvert fald hans bog om den lille sypige, der senere måtte friste en tilværelse som prostitueret i Kristiania – og som han malede i politiets venteværelse, hvor de prostituerede venter på at blive tvangsundersøgt af politilægen for kønssygdomme, til stor forargelse for borgerskabet.
Men også de fattige og sultne børn og voksne brugte han sine pensler på og man gribes af den armod og de triste små barneansigter, der sultent kigger langt efter det brød, som de ikke har en chance for at få del i.
Aftenen blev brugt til at opleve Anne Franks Dagbog danset af en dygtig Flamenco danser og spillet af det skønneste og dygtigste flamenco orkester i Republik. Hvor de spanske guitarer kan rive i ens indre og man føler den fryd og smerte tonerne lokkede frem. Med megen dramatik og en udtryksfuld dans og mimik, blev det en uforglemmelig aften.

