Tags

, , , ,

Vand er dyrt og vi havnede i en flot demonstration i Màlaga.

Vand er dyrt og vi havnede i en flot demonstration i Màlaga.


Min far sagde altid, at uanset hvad der skete ville man ikke kunne tage penge for vand og luft, det ville til evig tid være et gratis gode. I sin vildeste fantasi var han ikke istand til at forestille sig, at den slags livsnødvendige ting, kunne gøres til genstand for køb og salg.
Godt han ikke oplever alt det der er sket, siden han gik bort. Han ville fylde 90 i år.
Der er mange ting, jeg heller ikke har kunnet forestille mig og jeg er holdt op med at sige: “Nu kan det da ikke blive værre”. For jeg tror slet ikke mere, jeg har fantasi til at forestille mig, hvor slemt mennesker kan finde på at behandle hinanden.
Vi tre havnede forleden dag i en vældig demonstration, som handlede om de dyre vandpriser. Det var lidt svært at blive klog på, om vandet i Màlaga ejes af en person eller om vreden var rettet mod en politiker, som var ansvarlig for vandprisen. Men meget tydede på, at en bestemt person – som ikke blev fremstillet særlig positivt – ejede retten til vandet og selv kunne sætte prisen.
Det kan jeg faktisk godt forestille mig. Vi har jo også private vandværker i Danmark og kan man ikke godt forestille sig, at kommunerne udliciterer de kommunale vandværker og lader koncerner overtage og sætte prisen?
Jo mere knap en ressource bliver jo større interesse vil der være fra mennesker bag firmaer, der ønsker at tjene penge – ligegyldig på hvad.
Sådan er det gået med vores olie, vores gas, vores elektricitet, transport, post og sundhedsvæsenet er godt på vej. Det samme gælder skoler og kulturelle
ressourcer.
Pas bare på, om føje år har vi måske heller ikke råd til at drikke, frisk koldt vand, bade hver dag og vaske tøj. For slet ikke at tale om madlavning.
Nogen må sætte hælene i, hvis vi ikke vil samme vej. I dag erfarer jeg at NET er solgt. Først gør man os alle afhængig af en ting, så sælger man og lader markedet bestemme prisen. For slet ikke at tale om hvem der på denne måde får magten til at styre verden.
Foreløbig går det udover de fattige i Danmark. Hernede er middelklassen ved at få ørene i maskinen. Det vil også komme derhjemme, hvis ikke vi tager skeen i den anden hånd. Politikerne har tilsyneladende ikke tænk sig at bremse udviklingen. Tværtimod lader det til at farten mod afgrunden bare sættes op.
Det var dejligt at gøre lidt oprør og svinge med de blå balloner, banke på vaskefadene og pifte i fløjterne og føle lidt sammenhold mod uretfærdighederne.

