Tags

, , , ,

For 35 år siden blev et lignende billede taget af den lille piges mor på en fransk strand.

For 35 år siden blev et lignende billede taget af den lille piges mor på en fransk strand.


Det blæser og regner og regnvandet er meget rødt. Alt udenfor bliver enormt snavset. Det er sand fra Sahara, der blæser herop. Det forlyder, at det kan blæse helt til Danmark og kaldes blodregn.
Man kan næsten ikke se bjergene for vandmættede, lavthængende skyer og ud over havet er der kun grå dis at øjne.
Molly og jeg besøgte stranden i regnvejr og kastede sten i vandet. Men kun kort tid. Den unge dame kan ikke lide at få sand på fingrene og mormor kan ikke fordrage at få det mellem tæerne.
At se hende spankulere rundt på den brede og øde strand, fik mig til at mindes hendes mor i samme alder på en fransk strand. Hun var sur og vred over, at hun ikke måtte komme ud og bade. Hun var lige så stor en skuespiller og dygtig til at signalere, hvad hun mente med sit kropssprog.
På hjemvejen fik vi os en sludder med et fransk ægtepar, som har åbnet en ny lækker butik på torvet. Vi smagte kastaniepie. Slet ikke dårligt.
Vi har studeret solsorten som sang for os på terrassen og den frække gråspurv som gik op i hundens madskål og tog til takke med krummerne.
Ellers er dagen gået med at lege og hun har været så dejlig, at mormor igen er trist og ked af, at skulle herfra. Det er et stort problem både at ville blive her og leve et liv i DK.
Jeg prøver at være positiv og taknemmelig for, at jeg både må og kan være sammen med dem begge, så meget som jeg faktisk er og jeg ved de første dage derhjemme helt bestemt de allerværste.
I morgen skal jeg også tage endelig afsked med mit spanskhold. Når jeg kommer igen er sæsonen slut og jeg ved ikke helt rigtig hvad næste trin på sprogudviklingen bliver. Jeg må finde på noget derhjemme, som kan holde den smule ved lige, som jeg indtil videre har lært.
Godt onkel kommer herned og er hos dem i påsken, det føles trygt og godt.
Havde jeg noget tryllepulver, så tror jeg nok, jeg tryllede dem hjem nu.
På den anden side er der faktisk mange forældre – måske ikke så mange danske – som må leve med at deres børn og børnebørn lever rigtig langt væk fra dem i fjerne egne på kloden.
Altså ikke noget klynk, det er trods alt kun 3½ time borte plus til og fra fly. Ikke meget længere tid end det vil tage fra København til Skagen. Det føles blot anderledes. Det er mere skræmmende fordi netværket her er så tyndt og samfundet og sundhedsvæsenet ikke fungerer så effektivt som i Danmark eller fordi jeg/vi ikke magter sproget endnu.
003

