Tags

, , , ,

Hundertwasser maler, arkitekt og økoaktivist. Her ville jeg gerne bo.

Hundertwasser maler, arkitekt og økoaktivist. Her ville jeg gerne bo.


Det var uimodståeligt at kigge ud af vinduerne i formiddags, efter jeg havde modtaget min nye kontorstol til afprøvning. Ud måtte jeg i dette fantastiske påskevejr. Parkeringpladserne er næsten tomme. Mine medbeboere er taget i sommerhus eller i kolonihave. Kun indvandrekvinderne og deres børn og nogle enkelte andre sjæle som mig er blevet tilbage. Indvandrekvinderne sidder nede på bænkene på det grønne områder og nyder den friske luft. Ungerne har leget og jublet, som de dansende køer.
Jeg ved hvor mændene er. Yderst på Ishøjtange sidder de og fisker og har det mandhyggeligt. Det er dejligt at skue.
Nå! afsted til Arken for at se Hundertwasser – han er lige noget for mig. Synd han er død.
Hans malerier giver glæde. Farverige, spændende og tiltrækkende.
Hans forslag til arkitektur er langt forud for sin tid. Han ville at mennesker skulle bo varieret og ikke i stive rammer og rette linier. Nogle af hans drømme gik i opfyldelse og kan ses i virkeligheden blandt andet i Wien. Han ønskede at inddrage naturen i sit byggeri, derfor er der grønt og træer. Regnvand og spildevand renses og han udviklede et fint humus toilet.
En af hans geniale ideer var, at alle skulle have lov til at male rundt om deres vinduer, så langt som deres arme rakte. Hold da op, hvor ville det se fantastik flot ud på dette her 15 etagers grå betonhus. Det ville blive en turistattraktion af de helt store. Hvorfor har min kommune ikke tænkt på det. Det kunne jeg tænke mig, at foreslå på den kommende generalforsamling. Bestyrelsen en flok middelmådige socialdemokrater er i forvejen sure på mig, så det kan hverken gøre fra eller til.
Det var virkelig, virkelig en skøn oplevelse. Jeg må til Wien igen og se hans huse og det museum, der er med alle hans billeder. Tænk at jeg ikke opdagede det ved mit første besøg.
En anden skøn oplevelse på Arken i dag, var Palle Nielsens: Modellen. En herlig legeplads for børn. De kan hoppe i skumgummi. Male hinanden eller sig selv. Klæde sig ud, plante frø og meget mere. Det var virkelig dejligt at se prinsesser og pirater ufortrøvent kaste sig ud fra gangbroen og lige ned i skumgummibadet.
jeg tror Molly ville synes om denne legeplads.

jeg tror Molly ville synes om denne legeplads.


Sluttede af med en lang spadseretur i Ishøj Havn, hvor bådfolket som endnu ikke har fået båden i vandet, pudsede og polerede, drak øl og sludrede sammen.
Solen var varm, smørrebrødet højt, nyudklækkede skadeunger hoppede rundt i de endnu næsten nøgne træer og vandet var blåt, blåt.
Bedre påskevejr kan man ikke ønske sig.

Bedre påskevejr kan man ikke ønske sig.

