Tags

, , , , ,

Nogle af drengene er ikke større end tobak for en skilling.

Nogle af drengene er ikke større end tobak for en skilling.


Efter veloverstået og benhård træning i morgens drog jeg til byen i forskellige ærinder. Vejret var helt fantastisk og jeg gik og gik. Nød stemningen i Kongens Have og de mange smukke blomster og træer. De unge havde allerede lagt sig på plænerne i stort tal. De lidt ældre og folk med barnevogne befolkede bænkene.
I Krusemynegade måtte jeg bare stå stille. Hele kvarteret derinde er så fantastisk. Små farverige huse. Roser op af murer og gavle. Stilhed og fuglekvidder, skønt man befinder sig midt i centrum af en stor by. Her ville jeg gerne bo.
Videre til Kastellet. Der var et mylder af mennesker og på Toldboden kunne jeg endelig hvile fødderne i en liggestol med udsigt til Kongeskibet og de mange kanalbåde med vinkende turister. Faldt i søvn og fik en time på øjet i solen og måtte virkelig tage mig sammen for at gå videre.
Så en spændende udstilling om byggeriet på Sankt Annæ Plads og bag det nye Skuespillerhus. 500 biler bliver der plads til i undergrunden. Oppe i det fri, bliver der små cafèer og plads til koncerter og anden form for underholdning og events. Det ser godt ud – København er en skøn by. Blot for at gentage mig selv.
På Kongens Nytorv var der loppemarked og det myldrede af mennesker. Det gjorde det også på Strøget, så jeg besluttede at gå en anden vej.
Gloede igen på mennesker ved Vandkunsten, medens jeg fik en tiltrængt kop kaffe.
Nu måtte det være slut, turen gik mod Hovedbanegården, men så kunne jeg jo lige så godt gå gennem Tivoli. Her var overraskende fredeligt. Og meget smukt med store kølige og sprøde tulipaner.
Besluttede at stille sulten i Paafuglen, som har en dejlig professionel, venlig og aldeles usnobbede betjening. Grøntsagerne var perfekte, men kødet kedeligt og lidt sejt. Hvilket jeg fortalte den søde servitrice, da hun spurgte om det smagte. Fluks tog hun min tallerken og gik i køkkenet for at få en anden bøf. Men ikke nok med det. Hun bragte også friske varme pomfritter og ny sovs. Og endda med et stort smil. Det endte med at blive et glimrende måltid.
Prisen var ok, så det kan virkelig anbefales at lægge sin vej der forbi, hvis man er sulten og vil i Tivoli.
Tak til servitricen og kokken.
Nu falder mørket på og jeg vil hvile mine ømme fødder på langs i sofaen.
Tænk engang, at vi har så chamerende og stille gade i hjertet af København.

Tænk engang, at vi har så charmerende og stille gade i hjertet af København.

