Tags

, , , , ,

Ranunkler i søkanten.

Ranunkler i søkanten.


På få dage foldede træerne sig ud. Ved ankomsten til Torpet var birkelunden knap udsprungen, blot fire dage senere vigtede træerne sig med en lysegrøn pragt, der næsten kunne tage vejret fra en.
Brumbasserne vågnede og begyndte deres arbejde. Hver gang jeg møder sådan en herlig fætter, tænker jeg på Dunnerklumpen og får lyst til at nusse den på dens bløde pels. Sommerfuglene sværmede citrongule, hvide med orange kanter, helt hvide, hvide med sorte nistre, admiralsommerfugle og smukke blå sommerfugle.
Om aftenen sad vi ved bålet og så stjernerne tændes på den blæksorte himmel, først en så tre, så hundrede – tydeligere og tydeligere blev de. Så smukt, så smukt.
En aften gav fuglene koncert, jeg tror aldrig, jeg har oplevet en tilsvarende. En nattergal eller drossel sang for, solsortene slog i og mange andre gav deres besyv med i flere timer og selv længe efter mørkets frembrud blev de ved og ved.
Vildsvinene hyggede sig om aftenen med at pløje marker og stier op. Vi hørte lyde, der kunne stamme fra dem bag laden og i morges konstaterede vi, at der var rodet rundt på grunden. Godt jeg ikke løb ind i en, da jeg i nat listede mig ud for at tisse under stjernehimlen.
Hvidtjørnen blomstrede overdådigt og lyste op imellem alt det grønne og bøgen stod flot med sine sure blade, som naturligvis skulle prøvesmages. Gæssene græssede ved søbredderne, sked over det hele, så man måtte sætte siden fødder helt forsigtigt. De røde glenter sejlede rundt i brisen og ledte efter føde og spætterne hakkede og hamrede så det var en lyst.
Vi spiste overdådige måltider og drak god vin. Spadserede i de tyste skove og sad på store sten i skærgården med madkurven til frokost. Fandt Villaudsigt og drak eftermiddagskaffe i læ bag et stendige med udsigt over havet. Spiste dertil luftige vafler, syltetøj og flødeskum. Serveret af den sødeste svenske kvinde.
Vi sov i dækstolene i solen, læste tykke bøger og mindes vores oplevelser, som skyldes et 41. årigt langt venskab. Talte alvor og sjov.
Den sidste storm har været hård ved skoven og mange kæmper var faldet. På Bäckaskog så vi en hel lindealle, der nærmest var splintret.
Nu er jeg hjemme igen og udsigten fra mit vindue er betagende i al sin grønne og hvide skønhed.
Lykken er at være i Sverige og Danmark når foråret bryder frem og griber om sig.
Mange kæmper var faldet, andre hældede slemt til siden. Solen lyser smukt i det fine mos og forandrer skovbunden fra time til time. Det rene trylleri.

Mange kæmper var faldet, andre hældede slemt til siden. Solen lyser smukt i det fine mos og forandrer skovbunden fra time til time. Det rene trylleri.

