Tags

, , , ,

På Karens Mindes ligger denne smukke, gamle dansepavilion.

På Karens Mindes ligger denne smukke, gamle dansepavillon.


Frederiskhøj kvarteret i Syd Vest er noget helt unikt og var det muligt, ville jeg gerne bo der i et smukt, malet træhus med blomster i haven og fællesskab i boligområdet.
Karens Minde der tidligere var en institution for psykisk udviklingshæmmede, men nu bibliotek og kulturhus mv. for områdets beboere, besøgte jeg en del for over 40 år siden. Dengang arbejdede min ældste datters far som plejer derude og jeg elskede at tage derud en sommereftermiddag med min lille unge i cykelstolen og drikke eftermiddagskaffe med beboerne og min -dengang – kæreste.
Nu besøgte jeg området igen og historien melder, at den fine gamle dansepavillon er hentet på Skt. Hans hvor den stod i mange år.
Anledningen var Peter Bastian, som igen har samlet sit bulgarske orkester til en turne.
De kan spille trylle med musik.

De kan spille trylle med musik.


Peter Bastians gamle bulgarske og nu 82 årige læremester ud i de skæve toner, spillede selv med. Fantastisk at han kan endnu og det med saft og kraft og den ældre sangerinde, kan synge så taget næsten letter. Hende ville jeg gerne nyde en sen aften i et markedstelt i Bulgarien. Jeg tror det ville gjalde så ulvene i bjergene ville tage benene på nakken og få tilskuerne i teltet til at danse til de segnede.
Men musikerne her segner ikke, de spillede i 2½ time så dansepavillonen rystede og man næsten glemte kulden, men også kun næsten.
Jeg er fuld af beundring for dem, den skønne saks spille med en højre hånd, der ikke kan bevæges, altså er det knoerne han spiller med. Utroligt.
Harmonikaspilleren var sidste gang jeg hørte ham, lige blevet opereret og kunne kun sidde på en stol. De havde faktisk hentet ham direkte ud af hospitalet. Denne gang stod han i sin fulde højde og gav den så ikke et øje var tørt.
Den søde, lille trompetist, værtshusholder -og efter sigende istand til at spille 24 instrumenter – strålede, struttede og truttede også på et udhulet lam, en bulgarsk sækkepibe helt vildt godt.
Peter Bastian har sit hyr med trommeslageren, som er ked af at sidde der i skyggen af de dygtige musikere og engang imellem bliver lidt ustyrlig fordi han også vil anerkendes. Så må Peter dæmpe ham en anelse, men ellers gik det hamrende godt.
Peter Bastian selv spiller smukt, fantastisk så smerten går lige til marv og ben. Det gør heldigvis også hans kærlighed til orkesteret og os alle sammen.
En flot, flot aften.

