Tags

, , , , ,

Sjørup Herregård en forårsdag

Sjørup Herregård en forårsdag


Mågerne tripper rundt på græsset og flyver i flok. Mon der er orme nok?
Forstod på en radioudsendelse, at der er langt mellem regnormene nu om dage og husker tilbage på min egen barndom, når jeg gik en tur efter min far og ploven. Det vrimlede med rengorme. Nu er der næsten igen tilbage.
Jeg kan se ham for mig endnu, min far, med tømmen på en bestemt måde over den ene skulder, et fast tag i begge plovens håndtag og et specielt løft eller sving når han var ved vejs ende og skulle begynde forfra i den næste række. Hesten trissede sindigt derud af og op og ned af marken gik det. Når jeg blev træt af at gå og balancere på de høje furer, gik jeg hjem igen og kunne hele tiden se hvor langt han var nået på flokken af fugle efter ham og hesten.
Det var dengang, der var viber til med deres sjove lille spytkrølle i nakken og senere kom lærken og agerhøns. Nogen af de fugle jeg husker bedst. Nu ses de sjældent.
På bænken hernede sidder en bedstemor og drikker the og spiser brød med sine børnebørn. Man er nødsaget til at have jakke på, men grønt og frodigt er det. Skolebørnene fra den nærmeste 10. klassesskole har optaget det andet læskur. Det er blevet deres foretrukne eftermiddagscafe`.
Midt i disse betragtninger ringede mit ældste barnebarn, en ung mand på 17 år. Høfligt spurgte han om jeg havde tid til at tale. Altid med dig, din skønne unge, tænkte jeg og sagde naturligvis ja.
Han kunne fortælle lidt om nogle netop overståede årsprøver, nogle var gået rigtig fint. Jeg bliver glad på hans vegne, ønsker ham alt det bedste. Nu er der ikke så længe til sommerferie, roskildefestival og sommerferietur med forældrene. Håber at få et glimt af ham, han er meget, meget hyggeligt at være sammen med.
Efter samtalen kunne jeg mærke humørbarometeret stige adskillige grader.
Lykken er at have børnebørn, som gider ringe til deres mormor, sende en facebook besked eller en sms.

