Tags

, , , ,

De findes overalt, de kvinder, på trekkingtur i 500 meters højde. Til jazz ballet i indre by, i svømmehallen og til zumba.

De findes overalt, de kvinder, på trekkingtur i 5000 meters højde. Til jazz ballet i indre by, i svømmehallen og til zumba.


Skønt jeg sikkert er lige så gammel, som størstedelen af de kvinder jeg møder og måske endda ældre end mange af dem, så opfatter jeg det ikke sådan og jeg studerer alle de gamle kvinder jeg møder, dels for at få en fornemmelse af hvordan den fysiske “afvikling” vil komme til at tage sig ud, men også det positive i hvad man kan blive ved med langt op i årene.
I svømmehallen kl. 07.00 om morgenen vrimler de øm ørene på mig. Dem der først skal til træning og bagefter hopper i baljen og svømmer i mange forskellige gangarter og bagefter når jeg glor på dem gennem saunaen glasdør og ser kvinder i alle mulige sjove og interessante former i brusebadet, inden de gør mig selskab i varmen.
Jeg må indrømme, at jeg beundrer dem. Deres sjove topmaver, skæve ben, store numser og hængebryster til trods. Eller ikke mindst derfor. Her bliver ikke skjult noget og de snakker og pjatter og udveksler nyheder og smaltalk.
Nogen af dem nøjes skam ikke med at svømme en gang om ugen. Nix! det er flere gange om ugen, måske endda hver morgen?
Og i morges gav de mig virkelig en overraskelse i mit motionscenter. Jeg havde meldt mig til zumba, hos en ny træner. Det skulle vise sig, at hun var ny for mig, ikke for en stor gruppe seniorer. Det var ikke små damer, jeg var kylling i det selskab. Men hold da op, hvor de kunne vrikke med for og bag og ryste det der er forrest. Jeg havde svært ved at få armen og ben til at makke ret, det havde de andre fået styr på.
Ind imellem måtte jeg lige snige mig til at hoppe lidt mindre for at iagttage hvad der foregik. Tak for kaffe, hvor var der gang i den. Og alle havde kæmpe smil på, da vi endelig var færdige og bluser var gennemvåde af sved.
Godt gået de damer. Sådan er det også på de fleste af de trekkingture jeg har været med på. Der er enlige damer over 70, som tager turen med op i 5000 meter i Peru og ikke bliver vasket i en hel uge.
Det er da tankevækkende, livsbekræftende og fantastisk.

