Tags

, , , ,

Af og til kan den vej man går i livet godt være lidt stenet - men smukt er det, hvis man kan se det.

Af og til kan den vej man går i livet godt være lidt stenet – men smukt er det, hvis man kan se det.


Endnu en dejlig sommereftermiddag og aften i byen med musik, den sidste bliver det vist i denne jazzuge. På mange planer har oplevelserne i ugens løb tilskyndet mig til at overveje i hvilken retning mit liv nu skal gå?
Dele af den musik jeg har hørt, har ført til, at jeg igen stiller mig nogle eksistentielle spørgsmål.
En særlig oplevelse i ugens løb fik mig til at opleve en forskel på når musik kommer ligesom indefra og ud. Det er ikke blot et musikstykke der spilles på lige præcis denne musikers måde, denne dag, men musik fra en dyb brønd. Næsten som om musikeren et medie, et redskab ude af stand til selv at styre og bestemme dagsordenen. Betragteren/lytteren – mig – lytter til det der strømmer mod mit øre, men musikken udefra overdøves af de billeder, de stemninger der sættes i gang i mit indre.
Det gik dybt og kompliceret spørgsmål roder i mit indre, river i gamle sår, men giver mig også vinger. Det er smukt.
Jeg har ikke forstand på når kunst er kunst og når det er stor kunst og jeg ved ikke hvornår musik er stor musik.
Men det faldt mig ind, at en ægte kunstner/musiker måske ikke har noget skjold, at beskytte sig med. Måske vil han/hun heller ikke have det skjold, men har valgt eller taget mod til sig og øser uden omsvøb af sin indre kilde. Han/hun deler så at sige sin egen smerte, sin angst, sin lethed og sin glæde med os på et indre plan.
Det må være skræmmende og sårbart, at lægge forsvarsmekanismer bort og jeg fik en større forståelse af, hvorfor nogle kunstnere ender, som det vi kalder sindssyge. Jeg har kendt malere, der balancerer på kanten, men kan ikke afgøre hvem der er gal og hvem der er genial.
Jeg ville ønske, at jeg forstod mine egne forsvarsmekanismer og havde det mod der skal til for at blive lige så ægte og umiddelbar med direkte forbindelse til min hemmelige harddisk.

