Tags

, , , , ,

En morgenstund i en norsk fjord

En morgenstund i en norsk fjord


Lisa Ekdahl fik mig til at gense min indre film fra den norske kyst og skærgård. De blå, de sorte og de grønne farver. Og forventningerne til at opleve øerne i havet. Fylde lungerne med frisk luft og trække vejret dybt. Vende ansigtet op i vinden og lade mig fylde med ensomheden og stilheden, kun afbrudt af fuglestemmer og lyden af vand, der løber over sten og det fjerne sus af havet ved foden af klipperne.
Jeg vil lade mine øjne blænde af solens spejlinger og de grønne bjergsider, slikke saltet af læberne og lukke alle sanser op.
Jeg vil lappe sporene af den ældgamle historie i mig, lade lyden af sproget fylde mine ører og forhåbentlig deltage i en dans eller to.
Måske bliver der serveret mad fra det rene vand, måske bliver det lammesteg med kartofler og brun sovs – jeg har ingen anelse om hvad man spiser, det bliver spændende.
Glæder mig så meget til at gense og snakke med en fantastisk veninde og lære hendes familie lidt at kende.
Gennem årene har jeg undervist unge kvinder fra øerne og været konsulent for øboer, der var nødsaget til at tage ophold i DK på grund af fysiske og psykiske vanskeligheder. Men ellers er jeg blank og alt vil være nyt og interessant.
Vandrestøvlerne og udstyret er i kufferten, om snart tager jeg til lufthavnen og rejsen kan begynde. Den stemning holder jeg meget af, forventningerne står i kø og taknemmeligheden over at have fået denne mulighed fylder godt.
Som forberedelse lytter jeg til moderne færøsk musik og sang. Det forstår jeg mig virkelig ikke på og kan ikke blive enig med mig selv om det er en ny måde at fremføre folkemusik på. Tilsat lidt krydret jazz og melodiøse strygere. Hm! jeg må lære så længe jeg lever.
Således glad og fortrøsningsfuld, vil jeg drage ud i verden.

