Tags

, , , , ,

Formiddagskaffe i Klaksvik i strålende sol, pyntet med lidt hvide skyer.

Formiddagskaffe i Klaksvik i strålende sol, pyntet med lidt hvide skyer.


Hvilken morgenstund – sol over et grønt landskab og et blåt hav. Kan man ønske sig mere?
I dette herlige vejr forlod vi Torshavn med næsen mod det nordligste punkt Vidareidi. Det var som at modtage en kæmpestor gaveæske, fyldt med andre gaveæsker. For hver æske jeg pakkede ud, kom endnu en juvel til syne. Det ene landskab og den ene udsigt mere betagende end de forrige. Og sådan blev det ved og ved til vi parkerede bilen i Vidareidi og gik ned til en lille naturlig havn med rullesten på stranden og udsigt til Fugleøen og Svineøen. På vores venstre hånd udsigt til Enniberg, Europas og måske verdens højeste forbjerg.
Desværre måtte vi undvære synet af travle søfugle. Det er gået stærkt tilbage med fuglebestanden heroppe. Heldigvis fik vi glæden af at betragte en ederfugle børnehave på vejen hjem.
Marker og grøftekanter er pyntet med de smukkeste blomster og de lange græsser står og svajer og bølger, som en ung kvinde der kaster med sit lange hår.
Kirken var lukket, men præstegården – en af de smukkeste på Færøerne – hvor præstefruen Beinta, der har lagt skikkelse til Jørgen-Frants Jacobsens berømte roman Barbara, står nok så fint.
Tilbage i Klaksvig fik jeg den fineste kunstneriske oplevelse, som jeg næppe nogensinde vil glemme. Edvard Fugloy har dekoreret Christianskirkens underetage med de mest gribende, håndværksmæssigt unikke og ubegribeligt smukke træbilleder. Hvert billede indeholder en scene fra biblen og desuden en til flere ting som slet ikke har noget med sagen at gøre, en kontakt, en gammel hængelås, et styk drivtømmer og alligevel indgår disse ting som en helhed og kan ikke undværes. Farverne er helt spænder fra de lyse nordiske toner til jordens varme glød og hvordan det er lykkedes ham og hans hjælper, der har skåret træet ud, at materialisere sådan stor kunst overgår min fantasi.
Jeg er enig i at Christianskirken , som er den første store kirke i Skandinavien der er bygget i gammel nordisk stil og tegnet af Peter Koch, er flot. Men Edvard Fugloy`s billedværker er faktiske og helt eventyrlige.
Overfor kirken kunne vi på en skøn og stemningsfyldt cafe nyde en rigtig herlig fiskesuppe og jeg følte mig, endnu engang, som lykkens pamfilius over alt det jeg ser og sanser.
Uden dramatik var det ikke at køre turen igennem især de gamle tunneller i et spor og med vigepladser til modkørende trafik. Et lille sug i maven når en stor lastbil kom os i møde og spændingen steg: “Klarer vi det”?
Således fyldt med alskens gode oplevelser, kan jeg nu nyde en kop kaffe og prøve at formidle denne gode dag.

