Tags

, , , , , ,

Vejret har været godt. Mildt, solrigt, skyet og enkelte dryp

Vejret har været godt. Mildt, solrigt, skyet og enkelte dryp


Det første jeg bemærkede – allerede i flyveren – var, at jeg slet ikke forstår hvad folk siger. Min forventning havde været, at det ville være lidt ligesom norsk og svensk, at jeg ved at anstrenge mig kunne følge med i en samtale. Men nix.
For det første ligger stemmen et helt andet sted og for det andet lyder ordene helt, helt anderledes. Jeg forstår ingenting. Godt at alle færinger forstå mig og faktisk kan tale dansk. Tak for det.
Dernæst synes jeg husene er enormt store på meget små grund. Jeg er med på, at det ikke er muligt med haver som i DK. Men husene er som sagt, meget store og ligger på en helt lille grund, så man kan glo ind af hinandens vinduer. Da det ikke er muligt at lave kældre under husene, bygger man høje kældre og en til to etager ovenpå. Det gør husene ser meget højere end i DK. Her til aften har jeg oplevet et meget kønt byggeri med masser af miljø. Man køber en byggegrund i et kædebyggeri og får endgavlene på husene og så står man selv for resten af arkitekturen. Det er utrolig forskelligt og alligevel en slags helhed i alle mulige former og farver. Så flot. Det kunne vi lære noget af.
Så synes jeg menneskene er meget, meget venlige og høflige. Svarer pænt og er hjælpsomme. Biler stopper ved fodgængerovergangene. Man hilser og taler sammen.
Priserne ser ud til at være de samme som i min by når det gælder mad, tøj og almindelige forbrugsgoder. frimærker er dyrere. Restaurationsbesøg måske en anelse dyrere. Benzin lidt billigere.
Anderledes er det også i en hovedstad, at der pludselig er en stump grøn mark med et par får og nogle gæs. En hest eller to. Byplanen kan jeg ikke rigtig finde ud af. Den er lidt rodet, synes jeg og bolig og industri lidt mere blandet end der hvor jeg bor.
I dag har jeg besøgt kunstmuset. Det er bygget som en slags bådhuse og indeholder næsten udelukkende kunst heroppe fra. Jeg er fortsat helt betaget af Edward Fuglø, som han faktisk hedder. Naturligvis faldt jeg også for William Heinesens troldebilleder, der i den grad leder mig til at tænke på Kittelsen, en norsk maler, som jeg er helt vild med. En kvindelig maler som Ruth Smith er også en spændende figur.
Min fornemmelse er, at her er et rigt kulturliv. Masser af musik og masser af kunsthåndværkere. Også for børn skabes der kvalitet og kunst på en kommende festival og tænk engang, der er lavet en børnecafe` på havnen, blandt de voksnes insteder. Det er da smart.

