Tags

, , , ,

Hjemmelavet blåbærtærte med marcipan og chokoladebund. Den smagte.

Hjemmelavet blåbærtærte med marcipan og chokoladebund. Den smagte.


Medens morgenradioen oplyser om hvor svært det kan være at leve som sammenbragt familie med mine, dine og fælles børn, kommer jeg lige lukt fra en familie, hvor jeg gang på gang undrer mig over, hvor fint lige netop en sammenbragt familie også kan fungere.
De fire unge i familien 17, 16, 15 og 13 år er vidt forskellige personligheder og de to har måttet afgive fysisk suverænitet og dele deres værelser med 2 nye og sammenbragte ungdommer. Aldrig har jeg hørt et negativt kvæk i den anledning.
Næ, nej! Det summer af venlige smådrillerier, hjælpsomhed og ro. Som mormor ankom jeg midt på eftermiddagen for at ønske god sommerferie og kunne sidde magelig henslængt og opleve, at 6 kufferter og 6 stk. håndbagage blev pakket nærmest uden, at jeg opdagede det.
Fatter fandt tid til at gå i køkkenet og bage den skønneste blåbærtærte helt fra bunden og tænde grillen. Vasketøjet kom ned fra snoren i den fart som sommersolen tørrede det og fandt vej til en kuffert eller en taske.
Hunden så overrasket og meget interesseret på sin nye sikkerhedssele, da en god veninde troppede op og anbragte den på bagsædet af sin bil og tog den med på ferie.
I den lune sommeraften, blev der spist dejlig hjemmelavet mad og grinet igennem. Ikke mindst da mormor fortalte om den tid da hun gik med lilla ble. Først måbede de unge og så så vi alle det billede for os, som dannede sig i deres hoveder. De voksne begyndte at grine med. Enig det ville have set sjovt ud.
Det spændende blev faktisk, hvor nemt generationer kan tale forbi hinanden. Det giver stof til eftertanke.
Der blev spillet kort og brætspil. Jeg lærte noget nyt. Godt gået unger.
Klokken fem var der morgenvækning. Ingen sure miner. Mor smurte på den smarteste måde, jeg har set, et hav af sandwich og alle blev lige tjekket en sidste gang for: “Har du dit pas, dit rejsekort og din oplader?” I ro og mag og under grin og fnis kunne jeg vinke farvel og god ferie til 4 unge mennesker og deres forældre. Glad og fornøjet over at kende en familie, hvor det lykkes, at være sammen på en gode måde, på trods af svære ods.

