Tags

, , , , ,

25. juli 2014 Det rullende Galleri opdaget i Kødbyen her til aften. Desværre ruller det allerede videre til Berlin i morgen.
Det er svært at tage sig sammen til at gå ind om aftenen i disse lune dage. I aften er ingen undtagelse, men i morgen er der atter en dag og der skal igen mange kilometers cykeltur i benene – så jeg må hellere!
Første stop var Børsen, hvor en veninde ventede og så gik det ellers derud af mod Praghs Boulevard for at finde nummer 43 og Beton. Det lykkedes næsten i første hug og der lå det herligste mini Christiania, blot meget mere rent og ordentligt.
På området findes også Praghs haver, som havde set bedre tider og den noget forbitrede medstifter fortalte om, hvordan han med flere havde knoklet dette kunstner og kreative miljø i gang. Nu var det lukningstruet, fordi byggegrunde i byen er attraktive for pengemænd og koner og der levnes nødigt plads til uordentlighed.
Synd og skam for her ser ud til at være gang i en god og kreativ proces, et bæredygtigt lille samfund i samfundet.
Men altså, vi var kommet for at se Anders Bonnesens udstilling, iværksat og passet af Julie Bitsch. Jeg er ikke og bliver aldrig klog på moderne nutidskunst, men en del af værkerne kunne jeg bestemt beundre og undres over og meget begejstret er jeg for et værk i bomuldgarn forestillende Jean Luc Godar, der holder en filmstrimmel op mod lyset.
CIMG6863
Tilbage til byen fordi jeg igen ville vise min solidaritet på Rådhuspladsen til støtte for Stop af drabene på de civile i Gaza. Jeg nåede at klippe en fredsdue og få den til at flyve, før jeg igen forlod manifestationen, der forløb i fred og ro. I hvert fald medens jeg var der.
Rystende var det derfor at se et kæmpepolitiopbud ved Christiansborg hvor en slags moddemonstration var i gang. Min veninde mente at politiet var nødsaget til at beskytte den lille gruppe der ønskede at udtrykke, at de elsker Israel, mod grimme muslimer og jeg så ikke mindre end 3 i håndjern. At tænke sig. Jeg undres?
Derefter blev papirøen tjekket ud og sidste etape gik til Kødbyen. Her blev sulten stillet hos: “Fra tryne til hale”. Dejlig mad.
Aftenen sluttede i en skurvogn udenfor restaurationen hvor en australsk kunstner i sit rullende galleri, udstillede humoristiske billeder. Han havde en portion med fra Amsterdam, hvor de netop havde været. Billederne var virkelig sjove.
CIMG6871
Jeg kan kun anbefale at gå ud i byen på må og få. Der sker noget overalt og man kan faktisk få timer til at gå med at sidde og glo.

