Tags

, , , , , , ,

CIMG6913
Efter endnu en aktiv dag og en aften inde i centrum er jeg træt, træt og det skal gøre godt at komme i seng og blive strakt ud.
Har gået rundt med min skønne søn og kigget på mere nybyggeri og interessante steder i byen. Har siddet på kajkanten og drukket kold saft og snakket om stort og småt. Har spist tapas sammen med ham på et stille sted og snakket endnu mere, også om store livsvigtige spørgsmål. Hvordan vil fremtiden forme sig for os? Hvordan vil vi gerne have den former sig? De svære valg. Angsten for at forpasse noget og sorgen ved at kapitler i livet lukker sig bag en. Trygheden ved ikke at tage de nye og ukendte skridt ud i verden. Tage mod til sig og gribe mulighederne.
Han har en begyndende 30 års krise og jeg bryder mig ikke om at tænke på, at min næste runde fødselsdag er 70 år. Jeg synes han er ung og har alle muligheder, men 70. år – det lyder altså for gammelt til mig.
Han er en klog og kærlig ung mand og jeg ville ønske, der fandtes en bedre trafikoplysning, der kunne løse nogle af de mange valg, når man står ved nogle af livets mange vejkryds.
På turen hjem kiggede vi på huse og lejligheder og drømte højt, om hvor vi gerne ville bo. Når man husker at kigge op, er det de utroligste steder, der dukker en terrasse op over tagene. At man ser store flotte vinduer belyst i et tårn. At man kan kigge ind i en spændende gård fyldt med blomster og havemøbler.
Det var næsten som da han var lille og vi legede: “Du får en million og hvad skal de så bruges til?” Han er stadig gavmild og skal nok sørge godt for sin mor.
Tænkte også meget over den omvendte verden i forhold til at ryge og drikke.
Det er bestemt ikke in at ryge. På en måde er det ok, jeg mener, at ryge er en privatsag, men hvor man gør det er en socialsag. Hvis man udsætter ikkerygere for sin røg er det naturligvis ikke ok. Men det står i skærende kontrast til det at drikke. Hvis man ikke drikker mobbes man næsten – skulle jeg hilse og sige, efter 10 dage på vandvognen. Og det går i endnu højere grad op for mig, at al form for socialt fællesskab oftest indebærer, at man drikker vin eller øl. Der er naturligvis den forskel, at det man selv hælder indenbords ikke direkte går ud over andre i situationen. Men, men alt det der følger med er da muligvis lige så skadeligt som at ryge?
Nu hvor jeg har prøvet at være en ikke drikkende person, går det op for mig, at det ikke kun er mig selv og min egen viljestyrke, jeg skal diskutere med. Der er ingen støtte at hente i omverdenen. Tværtimod – det er da lidt den omvende verden.
Og nu er jeg blevet stædig. Nu holder det triatlon ud og måske længere, vi får se.

