Tags

, , , , ,

CIMG6908
Marieforbundets efterskole i Jægerspris. Et billede til ære for min ældste datter, som har været elev her.

Der lugter af frikadeller i hele huset. En kæmpe pandefuld har jeg lavet. De skal spises med nybagt rugbrød og hertil serveres kold skummet mælk. Det er velkomstnatmaden til de unge som er kommet hjem fra ferie, og som trænger til noget at spise før de går til ro, ovenpå en lang og anstrengende dag.
Nu suser de i den mørke nat med frikadellerne på bagsædet det sidste stykke hjem. Jeg mødte dem på parkeringspladsen og fik set at alle var i god behold.
Så har hønemor-mig det godt igen.
Det gør utrolig ondt i min højre hånd. Og det var ikke kun af at røre frikadeller. Mon jeg kan tåle, at spille golf?
Gik ni huller med en rigtig sød dame og to nybegyndere som mig selv. Pu ha! nogle elendige slag, jeg kunne præstere. Heldigvis var jeg god til at potte og vi kom igennem på 3 timer og 33 point. Ikke at det siger mig noget som helst, men det blev kundgjort som afslutning på vores tur. Vi havde været 6 nye hold afsted. De garvede spillere som gik med os er utroligt flinke og hjælpsomme og “vores dame” gav efterfølgende kakao. Det var rørende og smagte himmelsk efter turen.
Det er en rigtig svær beslutning om jeg skal melde mig ind. Orker jeg at gå 2-3 gange 3-4 timer på en golfbane om ugen? Har jeg råd til at investere i det dyre udstyr? Det er noget af det overvejelserne går på og det gør det hos rigtig mange af nybegynderne.
Vil og kan jeg prioritere det så højt, at prisen bliver rimelig? Rejser jeg for ofte væk? Og er min natur trofast nok – jeg er ikke sikker. Følelsen af at skulle noget fast er mig fortsat imod. Det bedste ved min overgang til pensionisttilværelsen er fortsat min følelse af frihed til, at kunne gøre hvad jeg har lyst til, når jeg har lyst til det. Jeg er meget bange for forudsigelighed og faste rammer. Spontaniteten er i højsæde på mange fronter også når det gælder om at bo. At bo til leje og intet eje passer mig rigtig strålende.
Måske går det over og forandres når jeg bliver ældre? Jeg tror, jeg vil nyde tilstanden lidt endnu.
Det har naturligvis også sine ulemper, for det giver nogle skår i de sociale fællesskaber, at være sådan en rendemaske. Men jeg kan allerede mærke rastløsheden efter en hel sommer i hjemmet.
Men om snart går turen atter udenlands og det er godt.

