Tags

, , ,

See! en helikopter mormor. See! en helikopter mormor.[/caption
Hvordan kan man få sig selv til at slå uskyldige børn ihjel? Begrave dem levende og begå andre grusomheder mod dem? Endnu engang får jeg kvalme og lede ved menneskeracen, når jeg ser TV avisens billeder fra Irak, Syrien og Palæstina. Det er formentlig lige så grumt flere steder i Afrika eller i andre hjørner af verden, som ikke er interessante nok til at komme i pressen.
Hvor skal jeg vende mig hen for at ændre situationen? Hvad skal jeg foretage mig for at modgå og modstå disse slagterier og modbydeligheder? Hvordan skal jeg bevare optimismen og troen på det gode i mennesker. Ikke være afmægtig, handlingslammet for til sidst at blive helt kold og selv kynisk?
Hvis der er en GUD, hvorfor lader han det så gå ud over børnene og uskyldige?
Det der sker vil formentlig avle had i mange år frem. Det føles næsten som om de Islandske Sagaer igen er aktuelle blot mangedoblet og pustet op i dimensioner, jeg slet ikke fatter.
Raseriet begynder også at tage bolig i mig. Analyser og årsagsforklaringer, med ønsket om fredelig løsninger går af og til i opløsning for mig.
Når jeg ser nogle af de billeder, der vises, får jeg i den grad lyst til at pande, de skæggede fanatikere sådan nogen på bladet og rive deres nosser af. Eller når jeg ser på de nybarberede, jakkesæt som sender flere bomber afsted mod allerede sønderskudte boligområder uden vand og mad, bliver jeg så rasende gal. Men hvis jeg mister besindelsen, er vi jo lige vidt, så bliver også jeg en primitiv menneskeabe og ikke et civiliseret menneske.
Hvornår er det det terror og hvornår er det frihedskamp? Og kunne vi venligst få stoppet begge dele omgående.
Hvordan klarer alle I andre situationen? Håber det bedste? Lukker øjnene og vender ryggen til? Tager med til demonstration og samler penge ind til støttearbejde?
Rejser ud som læger og sygeplejersker?
Jeg aner ikke mine levende råd?
Når jeg ser på mit lille barnebarn, fatter jeg ikke det er muligt, at begå de handlinger jeg ser og hører. Det må da være nogle mærkelige dyr, der i den grad går baserk.

