Tags

, , , ,

CIMG4555

De søde unge mennesker. Den næste generation. Dem der får ansvaret for verden.

Som tidligere teenagermor, var noget af det der kunne gøre mig helt klam af angst, angsten for at min børn skulle havne i en eller anden form for misbrug med det lorte liv, som deraf følger.
Nu er jeg heldigvis over den periode og har givet stafetten videre til dem selv. Og hvad opdager jeg? At jeg også kan blive bange for hvad børnebørnene og deres venner skal havne i. Man ønsker jo det bedste for både sine børn – nu forældre og sine børnebørn og alle de unge mennesker, de deler vilkår med i skolerne, på uddannelserne og i fritiden.
Forleden udtrykte jeg min bekymring for at vi danskere drikker for meget. Jeg har ikke moralske skrupler – synes jeg selv – men er alvorlig bekymret for de konsekvenser jeg ser af for let en holdning til alkohol. Og jeg undrer mig også. Det er med stor alvor og succes man har forsøgt at komme rygning til livs. Hvorfor er det ikke sket samme holdningsskift til alkohol?
I dag hørte jeg Henrik Rindum en af Danmarks mest erfarne alkoholkonsulent i radioen og der synes ikke tvivl om, at hvis unge mennesker ikke lader sig friste til at drikke for meget eller bruge andre rusmidler før det 24. år, har de store chancer for at slippe for senere i livet at blive misbrugere.
Det skyldes ganske enkelt at hjernen hos de helt unge, meget let påvirkes under sin udvikling til at bevare sit behov for de stimulanser, man fodrer den med som ung.
Nye undersøgelser viser desuden, at børn og unge påvirkes enormt meget af hvordan forældrene opfører sig. Senere er det naturligt nok vennekredsen, der er den dominerende faktor. Men oplever du far og mor drikke for meget, ikke nødvendigvis at de går rundt og er fulde, men nipper rigeligt til vinene og øllerne ved en hver lejlighed, så vil de have det som forbillede.
Jeg kan huske at en af mine svigersønner, fortalte, hvad han selv havde oplevet i forhold til sin far og at netop han, også i relation til sine børn og papbørn, passede enormt meget på, at være den rollemodel, der netop lærte de unge, at man godt kan have det sjovt, hygge sig og feste uden alkohol.
Jeg ville ønske, at rigtig mange forældre fik en større viden om, hvor vigtig en rolle de spiller for deres børn og unge.
Børn og unge gør ikke som vi siger, men gør det de ser vi gør.

