Tags

, , , , ,

Afrikanske kvinder samler stofrester og skitserer vidunderlige scener fra deres liv i Sydafrika. Vezokuhle betyder at vise skønhed.

Afrikanske kvinder samler stofrester og skitserer vidunderlige scener fra deres liv i Sydafrika. Vezokuhle betyder at vise skønhed.


Det er meget svært at gå forbi African Touch butikken på Nørrebro. Jeg bliver så glad når jeg besøger den og får købe trang. I går faldt jeg fuldstændig pladask for et spisebord af teaktræ. Genbrug af gamle jernbanesveller. Tænk engang, at jernbanesveller har været lavet af teaktræ. Nu efter mange års slid, regn og sol tages de op og heldigvis genbruges de som her til et spisebord. Så smuk, så smuk.
De mange dejlige ting i butikken er lavet af genbrug og vidner om stor kreativitet og kunst. De mennesker som fremstiller varerne er ofte i begyndelsen arbejdsløse. Med tiden opnår de følelsen af stolthed, selvværd og venskab. Blot håber jeg også de bliver ordentlig betalt for deres smukke ting.
En anden god nyhed er at Læger Uden Grænser har indledt et samarbejde med rederiet J.Lauritzen. Aftalen sikrer et årligt økonomisk bidrag til Læger Uden Grænsers humanitære arbejde.
Tidligere har J. Lauridzen støtte arbejdet i Filippinerne på grund af dets tætte relationer til landet i kraft af lokalkontor, besætningsmedlemmer og forretningsforbindelser. Hjælpen gik til ofre for tyfonen Haiyan, der ramte i november 2013.
Og endnu en nyhed – i hvert fald for mig – Aurion bygger et glutenfri mølleri. Rigtig mange mennesker lider af glutenallergi eller svækkelser som følge af indtagelse af gluten. Det ved de bare ikke.
Heldigvis sker der mere og mere på den front og nu kan der forarbejdes glutenfri havre, boghvede, hirse og quinua. Man renser, afskaller, vasker, rister, formaler og pakker helt isoleret fra øvrige produktion af hvede, byg og rug.
Dejligt med de mange små og store tiltag i retning af en sundere og mere bæredygtig verden. Lad os håbe vi når det inden alt er af lave.
Jeg ville sådan ønske, at vi i DK og andre lande blev meget bedre til at genanvende plastik. Jeg har den sorteste samvittighed når jeg køber økologisk skyr i store plastikbeholdere og smider dem i en almindelig affaldscontainer. Det samme gælder plastikposer og anden form for plastikemballage.
Kan vi ikke snart få en ordning på det?

