Tags

, , , , ,

Her er ikke noget bureaukrati her er nærmest anarki.

Her er ikke noget bureaukrati her er nærmest anarki.


Jeg kan ikke ha` bureaukrati, magtmisbrug og skrankepaver, korruption og uretfærdighed. Når jeg møder det, bliver jeg afmægtig og vred. Frustreret og ked af det.
Sådan var det i gamle dage ofte på et dansk posthus, husker jeg. Vi lider sjældent af det i Danmark mere og det er skønt. Desværre stikker det fortsat sin næse frem ved kommuneskranken og hos visse sagsbehandlere – skam få dem.
I dag mødte jeg det så i stor stil på – nej udenfor – den Indiske ambassade. Da jeg ankom en halv time før åbningstid, til en stor skare mennesker som allerede havde taget opstilling, klog af skade, skulle det snart vise sig, at vi alle måtte gå med uforettet sag.
Ambassaden havde lukket. Ikke at nogen af os havde kunnet se det på hjemmesiden eller kunnet høre det i telefonsvaren. Nej man måtte helt derud for at læse opslaget på døren. Ganske vist står der et sted på hjemmesiden at der er lukket på indiske helligdag, men hvor fa… skulle vi vide fra hvornår der er indiske helligedage og festdage?
Der var folk fra Stævns, for anden gang. Der var folk fra Esbjerg og flere andre steder lang vejs fra. Bare ærgerligt de må komme igen. Man skal møde personligt op. Vist nok til fingeraftryk og et særligt profilfoto til forbryderalbummet.
Af dem der havde været der flere gange og var blevet sendt bort, forstår man, at der konstant laves om på reglerne.
Det er ikke længere nok, at møde op med en kopi af sine bankoplysninger. Ambassaden vil vide hvor mange penge du har på kontoen. Nej, nu skal den være udskrevet af banken, underskrevet og stemplet.
Det er ikke udsædvanligt at blive nummer 62 i køen og alle må bede fri fra arbejde og tilbringe en dag derude, hvis man ikke er så heldig at være arbejdsløs eller pensionist.
Det skulle vise sig, at historierne som kom frem var vand ved siden af at skulle søge et visum til forretningsbesøg. Og sidst men ikke mindst kan man henvende sig til et særligt kontor, som hjælper dig med ansøgningen for små kr. 700,00 – her går man med dig. Ko0mmer forrest i køen og bliver behandlet med hurtighed.
Der er forskel på folk når pengene taler.
Har allerede fortrudt min tilmelding. Jeg får et had-kærligheds forhold til det land.
Og så gider jeg ikke ærgre mig mere over det i dag. Men glædes over de to timeres cykeltur – læs motion. Og at kunne give mine erfaringer videre, hvis andre skulle få brug for dem.

