Tags

, , , , , ,

God aften Danmark - det nytter altså noget.

God aften Danmark – det nytter altså noget.


Kulturnatten begyndte for vores vedkommende med et oplæg hos Information, hvor filosof og professor Ole Thyssen, mente at kun en GUD kan redde jorden fra markedskræfterne og ødelæggelsen af jorden i vores evige jagt på vækst. Selina Juul stifter af STOP SPILD af MAD mente, at der endnu var håb og vi måtte fortsætte med vores små projekter i retning af større bærerdygtighed rundt omkring.
Information står på midten og forsøger at give os viden om hvor grumt tingenes tilstand er, samtidig med at de gerne vil fortælle de gode historier, som peger i en anden retning. Altså pisk og gulerod, kan man sige.
Jeg er ikke uenig med Ole Thyssen i at der står slemt til og at det er meget, meget svært at se, at vi mennesker rigtig ønsker at gøre noget for at ændre tingenes tilstand. Men jeg nægter at acceptere det fuldt ud, så kunne jeg jo lige så godt grave mig ned med det samme. Og det er ikke kun små projekter, der foregår.
“I San Francisco har man sat det mål, at byen skal være fri for affald i 2020. For at undgå at brugte ressourcerne lander på lossepladser skal forbruget reduceres. Så meget som muligt skal derefter genbruges i sin nuværende form og til sidst skal materialer genanvendes eller komposteres, så de igen kan indgå i nye produkter eller som muld.
For at nå målet vil bystyret gennemføre en række lovændringer, der er rettet mod produktion og indpakning, forbrug og affaldssortering, som sammen med økonomiske incitamenter og borgerinitiativer skal stoppe ophobning og forbrænding af affald helt. Det er for eksempel ikke længere tilladt at sælge vand i plastikflasker på offentlige områder og både private og virksomheder opfordres til at sortere deres affald. Det har allerede givet resultater og over 80% af affaldet genanvendes. Blandt andet omsættes madaffald fra restauranter og husholdninger til muld til Californiens vinproduktion.”
Kilde Pengevirke nr. 3 2014
Jeg synes, vi skal blive meget mere kreative og smarte og fortælle de gode historier. Det skal være sexed at genanvende alle ressourcer og af samme grund hyggede jeg mig enormt i det gode vejr i dag, som medhjælper på min venindes loppestand. Folk er jo vilde med genbrug. Mere af den slags.
Se muligheder frem for det modsatte.
I sol og med humor gik de gamle ting som varmt brød. det var på mange måder en herlig dag.

I sol og med humor gik de gamle ting som varmt brød. det var på mange måder en herlig dag.

