Tags

, , , , , ,

En efterårsferie for 6 år  og mindst 80 cm siden.

En efterårsferie for 6 år og mindst 80 cm siden.


Efterårsferie i rusk og regn. Det pisker mod ruderne her og ødelægger de nypudsede vinduer. Der er varme på radiatoren og biblioteksbogen gjort færdig. Jeg har ligget i mit herlige sofahjørne og læst aviserne. Fået ordnet vasketøjet, lagt rent på sengen og ser frem til at snuse til det friske sengetøj, når jeg går i seng. Efter svømmeturen i morges føler jeg mig renset udvendig og indvendig.
Nu kan efterårsferien bare komme an og jeg glæder mig til at være sammen med de store børnebørn.
Vi havde en tradition for, at tage på Højskole da de var mindre. Vi har besøgt adskillige skoler i Danmark og oplevet mange temaer sammen. Ofte meget aktive og udendørs. Nu er det en saga blot og jeg kan næsten ikke vente til Molly skal med på lignende ture.
Heldigvis vil de to store fortsat gerne være sammen med mormor og have en dag eller 1½, som er helt vores. Vi tager hul på det i morgen og jeg ser frem til at låne dem, de store børn – unge mennesker – er de nu og mindst 80 cm er der lagt til i højden siden billedet. Det betyder at jeg skal lægge nakken godt tilbage hvis jeg vil kramme den store. Den mindste er også vokset mig over hovedet.
Tænker på mine egne ferier hos min mormor. Der var ikke tale om at gå ud i byen og opleve teater, biograf og sådan noget, men alligevel var det en fest at være på ferie hos hende.
Det kunne godt være jeg skulle med i plantagen og plukke æbler og blommer og hjælpe med at sylte og henkoge. Men det var for “alvor” og det voksede jeg af. Det kunne også være, at jeg fandt min morbroderes hæfter med Kaptajn Mickey – hed de vist. Gemte mig i en lun krog og læste en lang eftermiddag. Der fandtes ikke fjernsyn, men vi kunne høre radio. Og hørespil var vildt spændende. Nogle gange så spændende, at det var ok, at sove i dobbeltseng med mormor under en tonstung dyne og en sød dunst fra natpotten. Om natten havde vi lov at tisse på potten og skulle ikke ud i stalden. Det var jeg svært tilfreds med.
Da jeg blev større, måtte jeg arbejde for føden og tog kartofler op hos gartner Jensen. Selvom det, især i regnvejr, var et koldt og møjbeskidt arbejde, kunne jeg godt lide det. Det var så sjovt og spændende at se hvor mange kartofler, hver plante leverede og vildt fashionerende at gnide den fine tynde hud de smukke knolde. Desuden tjente jeg jo penge og at ligge der på sine knæ. At fantasere om alt det de penge kunne bruges til, kunne få selv en lang regnvejrsdag til at forsvinde i en ruf.
Med mine egne børn gik turen oftest til ødegården i Sverige, som ligger dybt inde i skoven. Der var vidunderlig smukt med de gule, brune og røde træer. Buldrende brændeovn. Snobrød på bålet. Højlæsning og masser af gode aktiviteter og ture i skoven. Med forsigtighed, for netop i denne tid sidder der en jæger bag hvert et træ for at skyde elgen.
Når vores gode ven og nabo Arne blev vi inviteret med til parteringen og enkelte gange faldt der en god luns kød af til en steg med bacon og stegte æbler. Brun sovs og tyttebær. Tænderne løber i vand ved tanken.

