Tags

, , , , ,

Det er ikke det tårn jeg taler om, for jeg har ikke noget billede af tårnet på Christiansborg.

Det er ikke det tårn jeg taler om, for jeg har ikke noget billede af tårnet på Christiansborg.


På toppen af Christiansborg var der i næsten 100 år et hemmeligt pultekammer, hvor gipsfigurer samlede støv, og hvor kun Folketingets betjente kom op, når flagene skulle hejses.
Tårnet er nu åbent for alle, men fornemmelsen af det hengemte, hemmelige og eventyrlige er bevaret, og de gamle gipsmodeller har stadig hjemme i de unikke rum.
I tårnet kan man opleve en ny side af København. Vi nød i hvert fald en formidabel udsigt i det sidste dagslys her fra byens højeste tårn i aften. Vi kunne fornemme historien og kigge ind i den spektakulære restauration i det bedste rum i tårnet. Plads til 100 gæster med udsigt over Københavns tage, den Indre Slotsgård og Christiansborg Ridebane. Kokken er Rasmus Bo Bojesen og hans folk.
Tårnet er en del af det tredje og nuværende Christiansborg Slot, bygget i perioden 1907-1928. Herligheden blev tegnet af arkitekt Thorvald Jørgensen og først i 1934 kom de sidste to kroner på tårnet, sådan som det oprindelig var tegnet.
Tårnet er 106 meter og det højeste tårn i København-40cm højere end rådhustårnet.
Fra 2006 til 2009 foregik der en gennemgribende renovering og taget er nu kobberbrunt, men vil ad åre blive smukt grønt af ir, når vind og vejr sørger for den rette patina.
Det er gratis at besøge tårnet og der er åbent alle dage 11.00-21.00, undtagen mandag.
Aftenen var skøn og mild og sluttede i Københavnerkælderen med klipfisk. Det var dejligt at sidde i den rolige kælder og nyde et veltillavet måltid med nyrevet peberrod, der var så stærk, at øjnene løb i vand.
Jeg holder meget af “mit” København og kommer sjældent hjem uden endnu en ny oplevelse eller opdagelse. Så føler jeg mig rig og glad og den lidt triste stemning, som havde tæret på kræfterne slap sit tag. Nu er jeg bare glad og meget træt.
God nat.

