Tags

, , , , ,

Spadseretur i Pederstrup en smuk gammel landsby ved Ballerup.

Spadseretur i Pederstrup en smuk gammel landsby ved Ballerup.


Jeg er blevet top forkælet i dag. Følte næsten jeg var kommet hjem, da jeg sank ned i sofaen, medens kakkelovnen buldrede og æbleteen blev serveret rygende varm.
Gode venner bragte mig først til Pederstrup. En skøn gammel landsby med bondegårde og stråtækte huse. Økologisk gårdbutik med kaffe og hjemmebagte kokosmarkoner. Snadrende ænder i gadekæret. Udsigt over de endnu grønne marker og smukt brogede træer. Her var fine gamle haver med lave buskbomhække og høstasters, der gik lige i hjertet med deres blå, blå farve og sendte minderne igennem kroppen som elektrisk strøm.
I det milde fine efterårsvejr kunne vi bagefter sidde på terrassen i tæpper og spise hjemmevoksede blå druer. Søde og gode var de og med udsigt til æbletræer der bugner af frugt og planternes forfald i brune, gule og røde farver. Ind imellem glimtede endnu røde isblomster og orange japanske lygter. Et par natlys i deres gule pragt var blevet skånet mellem terrassens fliser. Dem har insekterne fortsat glæde af.
Nu sidder jeg tyk og mæt af et overdådigt måltid med kæmperejser og kulmule lækkert garneret med hjemmelavet remolade af æbler med mere. Måltidet sluttede med ægte rødgrød og fløde.
Det var mad for harer!
Vi blev opdateret, fik vendt livets gang i lidenlund og hvad vi nu ellers havde brug for, at få snakket om, når man nu har kendt hinanden i snart 35 år. Der kom gode bøger på bordet og inspiration med hjem, samt en pose af havens gode bellaboskop.
Føler mig så rig og afslappet.
Eneste skår i glæden, er at jeg burde være hos mit ældste barnebarn i næste uge. Han har det ikke nemt efter en stor operation. Men jeg ved ikke hvordan det kan fixes. Han er så langt væk og jeg har det ene ben ude af døren. Tænke, tænke.
Sådan en vogn kørte vi roer ind i i mit barndomshjem. Jeg kan næsten mærke kulden og det tunge ler, der skulle bankes af roerne inden de blev smidt op i vognen og hvordan gummistøvler blev helt høje og tunge af at gå i marken ved siden af vognen.

Sådan en vogn kørte vi roer ind i i mit barndomshjem. Jeg kan næsten mærke kulden og det tunge ler, der skulle bankes af roerne inden de blev smidt op i vognen og hvordan gummistøvler blev helt høje og tunge af at gå i marken ved siden af vognen.

