Tags

, , , , ,

Æbler, æbler og atter æbler. I aften står den på æbleflæsk en rigtig efterårsret.

Æbler, æbler og atter æbler. I aften står den på æbleflæsk en rigtig efterårsret.

Uha, uha! har læst Den Sorte Bog om rå rejsetips i Indien af Patrick Leis. Den bog giver ligesom lidt stof til eftertanke. Hør hvad han siger om transport: “Pga. den engelske kolonisering er der teoretisk set venstrekørsel i hele Indien, men tag ikke fejl: Inderne kører som idioter og bruger rask væk begge vejbaner. Inderne er indehaver af den tvivlsomme ære at være verdens dårligste bilister. Hertil skal vi huske at lægge alverdens vildfarende dyr på kørebanen samt være forberedt på, at der  særligt op til monsunen kan styrte palmeblade og eller træstammer ned på vejbanen. Og vi skal køre i Tuk Tuk. De krøller vel sammen for et godt ord? Busser er en tvivlsom fornøjelse og kørekort kan man virkelig købe i en automat eller få mod bestikkelse og en proforma test. Håber vores buschauffør har prøvet det før. Vi skal jo køre oppe i bjergene, hvor der sikkert er ganske stejlt ned. Om indenrigs fly siger den gode mand: At kun Air China har flere flystyrt end inderne, og hverken indiske piloter eller matriel har det bedste ry. Mellem 1998 og 2002 lykkedes det det indiske flyveværn at styrte med ikke mindre en 84 af deres MIG21-jagerfly, og på et enkelt år smadrede inderne fem store passagerfly, som de havde købt af Frankrig. Bogen er gammel og ikke opdateret. Desværre har jeg på fornemmelsen, at denne indenrigs transport, har det lidt stramt fortsat. Jeg gætter på, at inderne lægger lige lovlig meget sikkerhed i hænderne på guderne og skæbnen. Og tanken om en chauffør eller pilot der er sløset og fatalistisk og tror på reinkarnation, kan godt få det til, at gøre mig lidt nervøs. Måske skulle jeg have holdt en afskedsfrokost, istedet for en julefrokost.

Nå, heldet følger de tossede, hvilket betyder, at jeg har gode chancer for at overleve lidt endnu.

