Tags

, , , , ,

3. august 2014
Er gået ind i planlægningsfasen af de kommende jule- og nytårsdage. Jeg vil som andre gamle og ensomme mennesker ikke sidde alene, medens dem der har familie og tætte venner, lukker sig om deres egne kredse og gaderne bliver tomme.
Jeg vil gerne have noget kvalificeret åndeligt input, selskab, frisk luft og motion, være prinsesse for en nat og danse og drikke god champagne. Have serveret mad 3 gange om dagen og god udsigt fra værelset.
Det taler for et spændende ophold på højskole. Fandt det helt rigtige, der er bare allerede booked helt op til loftet. Øv! vidste egentlig godt jeg skulle være ude i god tid. Trak den lige vel lang tid i ørene, fordi jeg havde brug for en afklaring.
Næste undersøgelse: Slotophold, her eller i udlandet. Det kræver altså bare, at man har en han under armen, der gider danse og svinge prinsessen. Derudover orker jeg ikke rejse langt for at finde stedet. Rigtig mange steder er allerede optaget.
Er der nogen der kender et smukt slot, med skønne værelser og saloner. Udsigt til parken hvor man kan spadsere. Placeret i omgivelser hvor man virkelig kan trave lange ture. Gerne ved en sø eller et hav. Lækker nytårsmiddag med levende musik og dans. Skidt med de 5 retter og rødvind i spande, blot jeg må danse.
Ved nærmere eftertanke er det ikke så attraktivt med al det mad der reklameres med. Så hellere lidt mere aktivitet. En svømmepøl, vandrestier og lignende.
Storbyferie er på denne årstid og i jule- og nytårsferien ikke så eftertagtelsesværdig. Der opfører menneskene sig som i Kbh. og det meste er lukket. Tro mig, jeg har prøvet.
Gå i teater nytårsaftensdag, eller operaen og bagefter ud at spise. Hvor i Kbh.? Kan man danse? Nå! Ja! kommer i tanke om, at en veninde har nævnt Walmanssalonner – en mulighed.
Leje et sommerhus ved vandet og gå blæsvejrsture i en ny og ukendt egn. Selv lave nytårsmad og danse til radioen på stuegulvet. Men hvad så med prinsessekjolen. Det er så sjældent vi klæder os fint på. Og mænd i jakkesæt eller smoking er så lækre. Han er nok desværre ikke med i lejen.
Sige ja tak, til de private indbydelser, hvor man spiser det meste af aftenen. Er anbragt i hat og hagesmæk og slutter med at hoppe ned fra sofaen kl. 24.00 – det kan bestemt være rigtig dejligt. Det er bare afprøvet så mange gange. Nu drømmer jeg om noget helt nyt.
Dengang jeg var en del af en storfamilie, var det aldrig på tale, at tænke over hvor og hvordan jul og nytår skulle tilbringes. Det er et fænomen, som er forholdsvis nyt for mig, men nu forstår jeg godt det gamle mennesker fortæller om, at netop den slags ferier og helligdage kan være lange og ensomme, at komme igennem. For dem der arbejder, er det heller ikke så påtrængende at søge selskab. De har sikkert rigelig i det der foregår og kræves på arbejdetspladsen. Men os der er blevet “hjemmegående” og ikke længere har familien tæt på i ferierne og måske ikke er sammen med andre voksne om dagen, har behov for lidt mere gang i den.
Nå! Der kommer helt bestemt ikke noget ind af brevsprækken, der lige matcher alle mine ønsker. Jeg må på nettet igen og søge efter gode forslag og muligheder og en som har lyst til at lege med.

