Tags

, , , , ,

Smukke København set gennem ny kameralinse.

Smukke København set gennem ny kameralinse.


Aldrig er jeg – og mine venner – blevet behandlet så uartigt og uforskammet, som vi blev i Det Heibergske-selskab i aftes ved et møde i Den Gule Villa på Frederiksberg.
Kvindemennesket, med nydelig klædt, var så fræk, arrogant og uopdragen, at jeg kun har set mage i Matador overfor tyende og fattigfolk. Skønt kællingen var mødeleder for et møde arrangeret som et offentligt møde i skattebetalte lokaler, var hun tydeligvis ramt hårdt på blondeblusen, over at den udefra kommende pøbel ville deltage. Vi havde endda ringet og bedt om lov til at være tilstede.

Jeg ville ønske, jeg havde Mette Fugls vid og skarpe tunge, så jeg kunne have sat hende på plads på en fix måde. Hun var nemlig også stærk manipulerende – den slemme, slemme dame.

Når jeg nævner Mette Fugl, er det fordi jeg netop er blevet færdig med hendes vidunder af en bog: Fra koncepterne.
Så bliver jeg lige så stolt på kvindekønnets vegne, som jeg før skammede mig over at tilhøre den race.
Så dejligt med alle de krummer der er i Mette. Hun stikker ikke op for bollemælk eller det der er værre.
Mette Fugl åbner døren på klem til et privat og fagligt liv, som ikke har været en dans på roser. Men beklage sig? Nej, på ingen måde. Hun har kæmpet for faglighed og fag. For medmenneskelighed og ægthed. Hun har ikke ladet sig tryne, skønt jeg fornemmer, at prisen ind imellem har været høj.
Hun sætter i sin bog ord på det, som mange af os fornemmer. Presset på pressen og journalisternes albuerum, der med årene er snævret ind og som andre fag trynes med lede ledelsesmetoder og ord, der pakker hensigterne ind og gør det svært for modstandere at komme til orde, fordi hele sproget er glat som en ål og konstant smutter mellem fingrene på os.
Kærligheds erklæringen til Bruxelles og Belgien er rørende og jeg får straks lyst til et gensyn med andre, egne øjne. Og kærligheden Mette? Du fortjener at blive elsket for den du lige præcis er og nu hvor jeg fornemmer, du er landet og står på benene igen, her i vores mudrede lille gadekær, ønsker og håber jeg du vil finde kræfter og inspiration til mange flere bøger, artikler, foredrag. What ever. Rusk op i middelmådigheden og mageligheden. Du som har evnerne og modet.
Velkommen i rækkerne af dygtige, seje og modige kvinder som kan selv og vil selv og bliver ved med det.
Sproget er herligt. Sjove og rammende ord. Og så kommer Mette Fugl godt afsted med at blande kapitlerne fra sit helt private til sit arbejdsmæssige område. Det flyder bare.

