Tags

, , , ,

Jens Galschiøts utrættelige arbejde for retfærdighed omsættes i fantastiske events og skulpturer.

Jens Galschiøts utrættelige arbejde for retfærdighed omsættes i fantastiske events og skulpturer.


For et par år siden kendte jeg ikke Jens Galschiøt, men en dag sejlede jeg i anledning af en konference til Flakfortet og vi mødte den gode kutter M/S Anton med 70 flygtninge ombord. Først troede en del af os, at det var levende mennesker, men da vi kom tæt på så vi at det var Jenses flotte skulpturer. De gjorde et dybt indtryk på mig og siden har jeg forsøgt at holde lidt øje med hvad han laver.
Det er der nogen som gør. Han er så vidt jeg ved konstant udsat for at hans skulpturer stjæles og forsvinder. Det er ikke ok og jeg undres over, at politiet ikke kan finde de mange skulpturer.
Måske husker nogle hans Min Indre Svinehund fra 1993, eller hans 750 dukker af børn i alderen fra 3- til 9 år opsat i hele København i forbindelse med Topmødet og et ønsker om at gøre opmærksom på alle de børn som dør.
Skamstøtter opsat som en slags uretfærdighedens nobelpris i flere større byer.
Jems er uddannet plade og konstruktionssmed på Odense Stålskibsværft i 1973 og han har forsat et stort værksted i byen.
Han arbejder for at bekæmpe verdens uretfærdigheder ved at opsætte skulpturer oftest for egne midler.
Hatten af for ham.
På min nylige spadseretur på Christianshavn kom jeg forbi Galleri Helth, der i sig selv er et smukt maleri.
Man bliver da glad, når man står foran dette skønne hus på Christianshavn. Her har i mere end 25. år ligget et galleri af den sjove slags.

Man bliver da glad, når man står foran dette skønne hus på Christianshavn. Her har i mere end 25. år ligget et galleri af den sjove slags.


Indenfor faldt jeg pladask for den smukkeste og dejligste figur af en ung kvinde – pige.
Ægteparret Birgit og Arne Helth, som netop holdt galleriet åbent den dag og mit tilfældige møde endte med at jeg måtte have pigen med hjem.
Det gik faktisk først rigtig op for mig, da hun flyttede ind, at det var et arbejde af Jens Galschiøt og ekstra glad blev jeg. Tænk at få hans smukke pige som logerende i min lejlighed. Jeg er fuldstændig overvældet og endnu engang bliver jeg nærmest overtroisk når jeg glor i min ønskebog og ser, hvad jeg ønsker mig og tilsyneladende få mine ønsker opfyldt uden bevidst at gå efter det.
Er det troldom? Tilfældigheder? Muligheder som gribes, mens andre muligheder ikke gribes. Jeg er tryllebundet og meget, meget glad for at dette ønske er gået i opfyldelse.
Jeg har fået en ny veninde i smarte strømper og bar r.., men den er pæn.

Jeg har fået en ny veninde i smarte strømper og bar r.., men den er pæn.

