Tags

, , , , , ,

Danse lærer og meget mere ud i afrikanskdans byder velkommen til Julemarked i Christiania.

Danse lærer og meget mere ud i afrikanskdans byder velkommen til Julemarked i Christiania.


Vi skulle mødes på Christianshavns Metro Station og på grund af regnvejret tog jeg cyklen med i toget, for at parkere den ved Vesterport og drage videre til bestemmelsesstedet.
Jeg står af med flere andre cyklister på Vesterport og følger dem til rulletrappen – en anelse forundret over, at jeg ikke kan se en elevator, men kan de skal jeg vel også? – det ku jeg så bare ikke. Have ikke kræfter til at holde cyklen og brag og bang lavede jeg op til flere baglæns saltomortaler ned af rulletrappen med en cykel efter mig. En af koldbøtterne var jeg faktisk både forundret over og en anelse stolt af, at jeg kunne præstere. Men så var det heller ikke sjovt længere. Heldigvis for mig, greb en ung dame med bøffer i overarmene fat i cyklen og fik den holdt fast, medens en ung mand fik hejst mig op. “Tusind tak og av for fan…”.
Mit ømme knæ fik endnu et slag, min bagdel er sikkert både blå og gul og mine arme værker. Således humpende nåede jeg mit bestemmelsessted, trods alt hel og uden synlige mèn. De sidste plejer jeg nu på sofaen og vender mig rigtig forsigtig.
Den første som bød os hjertelig velkommen var Elisabeth Lange. http://www.afrikanskdans.dk I sin herlige folklore dragt fra Ghana lyste hun næsten rummet op og det var spændende at høre hende fortælle om sit arbejde med at formidle traditionel tromme og danse og ikke mindst samle penge ind til en børnehave i det område, hvor hun primært inspireres.
Hos Birgit Rastrup fandt jeg, vel nok det fineste unika på hele markedet. De flotteste hårspænder og brocher, som hun laver af fjer fra fasaner, påfugle, perlehøns mfl.
Det er svært at vælge. Det ene spænde er mere fantastisk end det andet.

Det er svært at vælge. Det ene spænde er mere fantastisk end det andet.


Jeg bliver altså ydmyg og glad, når jeg møder mennesker som ikke blot har en ide, men som også kan producere, sådanne unikke ting. Birgit og hendes mand Viggo laver også dukketeater. De laver scenografi, fingerdukker og musik. Man kan læse mere på http://www.artsfabula.dk.
Deres teater vil jeg gerne opleve engang. Herudover laver Birgit masker og Viggo maler. Indtil nu har de boet og arbejdet ud fra Hesbjerg. Et kunstner-landsbysamfund beliggende ved et gammel slot på Fyn. Nu er de rykket tilbage til Frederiksberg.
Gid det må gå dem godt.
Jeg har kun en gang tidligere besøgt Christianias Julemarked og jeg synes det er et sjovt sted, der er værd at besøge.
Tænk at sætte dette fine spænde i håret til juleballet.

Tænk at sætte dette fine spænde i håret til juleballet.

