Tags

, , , ,

21.juli2014

Blev inviteret i Nørrebros teater for at se stykket: Syngepigerne, som desværre ikke sælger mange billetter. Det er en skam for teaterkoncerten er rigtig udmærket. Der er både det frække, det tossede, det ulykkelige og det sjove blandet på en levende og medrivende facon.
Laurits Emanuel, som både er skuespiller og leverer musikken gør det under de mest fantastiske forhold. Liggende. Gemt under store kjoler, omfavnet ved klaveret og med bar røv. Det må være ikke så lidt distraherende at holde takten og tonen ind imellem de damers angreb og overgreb.
I programmet står der: Syngepigernes sange er gennem hele traditionens 160 år skrevet af mænd. I teaterkoncerten tager kvinderne sangene tilbage. “Oprindeligt er sangene den mandlige fantasi om hvordan kvinder opfører sig i seksuelle sammenhænge og hvad kvinder – måske – tænker på, når de tænker på mænd. Myten om den lykkelige luder,” siger instruktør Rolf Heim.
I stykket trækkes gardinet fra og i glimt ser vi de menneskelige historier sangene er blevet til af.
Det er ved at være nogle år siden, jeg sidst har oplevet de ægte syngepiger på Bakken. Det tror jeg gerne, jeg vil til sommer og med dette stykke i baghovedet måske opleve dem på en ny måde. Festligt er det jo altid og jeg holder meget af at se på deres kjoler og hatte. Blot det kan gøre mig i godt humør.
Og julen kom en dag nærmere og i morgen skal de sidste flytteting klares og min trætte søn sendes på juleferie til omsorg og afslapning hos sin søster. Jeg kan se frem til hygge med dem, der bliver herhjemme.
Egentlig kom jeg lidt i julehumør i aften og ønsker det holder til og med den 24. december. Imidlertid kunne jeg godt bruge noget andet vejr. Mine nypudsede vinduer holder ikke længe i denne regn og det er trist og kedeligt udenfor. Mon ikke snart det står klart for de fleste at klimaforandringerne er kommet for at blive og vil udvikle sig til store ubehageligheder, hvis vi ikke får bremset op for væksten og begynder at leve mere fornuftigt.
Tænkt hvis alle havde et nytårsfortsæt, der indebar en ændring i brug af klodens ressourcer. Det ville være dejligt.

