Tags

, , , ,

Aftenlys.

Aftenlys.


Da mørket faldt på mødtes jeg med vandregruppen for at gå aftenens tur på havnefronten. Samtalen kunne ikke undgå, at handle om de seneste nyheder: Den forfærdelige terrorhandling i Paris, som de fleste netop lige havde nået at høre i pressen. Uden helt at fatte den skrækkelige nyhed, kunne det mærkes, at bekymringerne for hvor og hvornår, det sker næste gang blandede sig ind over det der sket i Paris i dag.
Med Danmark som krigsnation føles det næsten uundgåeligt, at vi kan slippe for angreb på egen jord. Det værste ved tanken, er at der er stor fare for, at en terror handling i Danmark, vil ramme helt uskyldige mennesker. Mit store ønske er, at den danske befolkning vil tænke sig godt om og gøre alt for at bevare vores demokrati og ytringsfriheden på trods af angst og bekymring.
Det er ikke det samme som, at jeg er enig i, at vi kan og med magt skal eksportere vores form for demokrati til andre folk og nationer. Og jeg undrer mig gang på gang over, at vi kan gå rundt og tro, at Danmark som nation kan føre krig på udenlands område og dræbe civile, uden selv at udsætte os for angreb. Det Danske fly og soldater laver og det vore politikere har sat i gang er ikke noget computerspil, det er blod, lemlæstelse og død. Ikke blot af mennesker som vi kalder terrorister, men også af uskyldige civile ofre, gamle, kvinder og uskyldige børn.
Det dummeste vi kan gøre, er at tage livet for givet. Vi må passe på livet og værne om retten til mangfoldighed og forskellighed på alle punkter.
Den tristhed og den grå stemning, som sad i mit indre, da jeg stod op, har ikke ladet sig fjerne af dagens træning, fælles sang og vandretur, men fået lidt ny næring i dagens uhyggelige begivenhed.
Pas godt på hinanden.

