Tags

, , , , ,

Svanespejl.

Svanespejl.


AH! Jeg har med mange nydt en dejlig solrig søndag. Tyst var det da vi begav os afsted. Det er som om sneen lægger lyddæmper på verden. Omkring søen spadserede søndagsfolket og løbere spurtede forbi. Da vi nåede frem til byen myldrede det overalt med mennesker. Solen og den hvide sne lokkede dem ud og fik dem til at smile. Træt og øm i fødderne nåede vi frem til Arbejdermuseet, som til vores store overraskelse holdt Grundlovsmatinè. Fint program, hvis man ikke har krudt i rumpen og hellere vil gå en tur i udstillingen og genkalde sig sine barndomsminder.
Mit hedeste barndomsønske var sådan en fin blå barnevogn. Jeg fik aldrig en.

Mit hedeste barndomsønske var sådan en fin blå barnevogn. Jeg fik aldrig en.


Også i februar og marts kan man komme til Grundlovsmtinè og fejre at det i 2015 er 100 året for den grundlov, der blev skabt i 1915, hvor brede dele af den danske befolkning fik valgret og mulighed for at deltage i samfundsbeslutninger. De 7 fèr, som stod udenfor indtil da: Fruentimmere, folkehold, fattige, forbrydere, fallenter, fremmede og fjolser.
Nogle fik stemmeret, andre fik det først langt senere. Og vi skal passe godt på disse rettigheder. Det høres af og til røster, som ønsker DK tilbage før 1915 og mener, at bestemte grupper i vores samfund skal fratages deres stemmeret.
Derfor var det skønt at synge med på Halfdan Rasmussens sang Kæden:
“Alene er du kun en brik
i større magters rænkespil.
Men samlet er vi stadigvæk
den største enhed der er til.
En kæde smedes led for led.
Og hele kædens kraft beror
på din og min samhørighed
med mennesker på denne jord.”
Og så kunne man stå der og glo ind i sit barndomskøkken. Blot var det her endnu mere velforsynet end det jeg kommer af.

Og så kunne man stå der og glo ind i sit barndomskøkken. Blot var det her endnu mere velforsynet end det jeg kommer af.

