Tags

, , , , , , ,

Molly skal have klippet pandehår og spidser.

Molly skal have klippet pandehår og spidser.


“Av! Av! Pas på mit gule hår,” skreg den unge dame bestyrtet da pandehåret var kortet og mor ville gå i gang med de lange spidser. Det var ikke nemt at være frisør der, men lidt har også ret. Og mere kunne det ikke blive til for barnet mente, at der var tale om mere end en lille, bitte mule og sprang ned fra stolen.
Det er fortsat frygtelig, forfærdelig koldt hernede og jeg holder bedst varmen under dynen og i de solstråler der er i læ om dagen.
Fik en lang, skøn spadseretur på promenaden i Fuengirola i morges og var senere på besøg hos en diætist. Fødselsdagsgave fra min datter og svigersøn. Så ud og ose lidt. Der er udsalg og priserne på tøj er i forvejen lavere end i DK. En ny sommerkjole til 6 euro er til at overkomme. Og skiundertøj fandt jeg ikke. Det havde ellers været rart, nu jeg har efterladt mit eget derhjemme. Det skal ikke ske mere.
I morgen står den atter på den helt store bagedyst til det kommende børneselskab. Jeg har aldrig været god til at bage, men lærer nu at lave de lækreste kager.
Ellers undres jeg grundigt over regler og love her. Det er ikke nemt at være udlænding og indvandrer i Danmark. Men her er det også strabadserende. Nu skal fastboede danskere med mere end to år på bagen hernede, erhverve sig et spansk kørekort. Det danske dur ikke mere. Der er stort uklarhed omkring dobbelt statsborgerskab. Arvereglerne er helt mærkelige og folk med fastejendom, skal betale en arveskat og man kan ikke sidde i uskiftet bo, hvis en ægtefælle dør. Der er ingen skatteaftale mellem Danmark og Spanien, hvilket betyder, at man kan få et forfærdeligt hyr med skattevæsenet i begge lande. På trods af rådgivning og vejledning af diverse advokater og revisorer.
Jeg kan virkelig undre mig over, at EU ikke betyder en større harmonisering af reglerne og nogle klare aftaler. Det er jo uhyggelig svært at flytte fra et land til andet og selv have fat i den lange ende og bevare et overblik over sin egen situation. Og det på trods af al den administration, der sker overalt.
Det er helt hen i skoven.
Strandpromenaden i Fuengirola.

Strandpromenaden i Fuengirola.

