Tags

, , , , ,

Molly med sin nye dukke Gustav.

Molly med sin nye dukke Gustav.


Hvor mange gange i livet har jeg brug for en boremaskine? En cykelstol? En rygsæk? Hvor mange gange er der brug for 12 ens vinglas? Skulle vi ikke tage og dele og spare en masse ressourcer. Hvorfor laver vi ikke et bibliotek for ting?
Jeg kender rigtig, rigtig mange mennesker som trænger til at få ryddet op. En af grundene til at det er svært at rydde op, er at nogle af de ting man har samlet har en særlig værdi, er knyttet til nogle minder eller simpelthen alt for gode til at smide ud.
Hvis vi nu laver en byttecentral i kælderen i min eller andres boligblok, kunne vi sætte gode brugte ting derned. Folk der havde behov kunne tage det de skulle bruge og jeg kunne måske finde noget, jeg kunne bruge. Legetøj til mit barnebarn, når hun er på besøg. Til gengæld stiller jeg gerne de ting hun vokser fra derned.
Eller endnu bedre, vi laver et bibliotek for ting for alle boligblokkene i mit eller dit område. Så kan man låne, det man står og har brug for og senere aflevere det tilbage. Mange af de ting jeg har stående på loftet, kan andre få glæde af og jeg kunne låne det tilbage de få gange jeg skal bruge noget.
Vi kender allerede til dele-biler i DK. Og en ny butik der hedder ReSecond, som er verdens første kjole-bytte-butik. Altså en slags fælles klædeskab.
Naturligvis vil deleøkonomien kun virke, hvis vi giver vores ting bort uden tanke for hvad vi får igen. Det ville for mig være en stor befrielse. På den måde kunne vi måske også få gjort noget ved: Noget for noget tanken.
I Berlin åbnede Nikolai Wolfert en lille udlånsbutik, der heller Leila. Butikken fungerer som et bibliotek, hvor medlemmerne kan låne alt muligt, det eneste de skal gøre er at melde sig ind og indlevere èn genstand hver.
I Kiel og Wien er man fulgt efter og har også skabt delebutikker. Jeg synes bestemt, at vi skal have nogle stykker i DK også.
Claus Skytte, der sammen med sin kone Stine Skytte Østergaard åbnede kjolebutikken, som jeg ovenfor har fortalt om – ReSecond, har nu skrevet en bog om deleøkonomi. Bogen hedder Skalvidele?

