Tags

, , , ,

Har du glemt blomsternes symbolsprog?

Har du glemt blomsternes symbolsprog?


Mange unge kender ikke længere den oprindelige betydning af de mange ordsprog og talemåder i vores danske sprog. Det er forståeligt. For det de er udsprunget af, er en svunden tid, hvor håndværk, arbejde og funktioners betydning for længst er ændret eller udkonkurreret af teknologi måske helt forsvundet.
Det gælder også blomsternes symbolsprog der nåede sit højeste på Dronning Victorias tid i England.
Oprindelig kom blomstersproget fra Tyrkiet, hvor det var et kodesprog til at sende kærlighedsbudskaber rundt i haremet.
Man kunne kommunikere ved hjælp af forskellige blomsterkombinationer i buketter. Male blomster på sine breve. Brodere blomster på sit lommetørklæde. Jo tættere ved hjertet man evt. bar sin lille buket, jo mere modtagelig for kærlighed var man. Heraf skikken med at give orkideer før en fest.
Anemoner betyder glemsel. En hyacint smerte. De vilde margueritter som jeg hiver bladene af for at finde ud af om han elsker mig, betyder uskyld. Liljer er varsel om et budskab. Syrener er tegn på ydmyghed og blomstrende mandelgrene stor lidenskab. Forglemmigej er sand kærlighed og erindring.
En Østrigsk legende fortæller at et forelsket par gik tur langs Donaufloden, og da pigen så en lille blå blomst flyde i vandet og ville have den, sprang den unge mand i baljen. Desværre blev han taget af strømmen og var ved at drukne. Med sine sidste kræfter fik han fat i blomsten og kastede den op til sin kæreste med ordene “forglem mig ej”.
Også farverne fortæller. Rødt betyder lidenskab, hvidt renhed, lyserødt ømhed, gult glemsel, violet beskedenhed. Måske er det derfor feministernes farve – smiler.
Jeg er vild med Isabel Allende, når hun folder sig ud, som ovenfor i sin bog Afrodite. En pragtfuld bog med opskrifter, fortællinger og andre afrodisitiske midler.
Den bog ligger på mit natbord, når jeg trænger til et smil før jeg sover. Det skal jeg om lidt, træt af dagens mange gøremål og forberedt til morgendagens ditto.

