Tags

, , , , , , ,

Historie på Bankmuseet i Heering Gaard.

Historie på Bankmuseet i Heering Gaard.


Jeg har vist tidligere fortalt det. Men lad mig blot gentage nogle af de ting, der gør mig helt vildt glad: At være sammen med mennesker jeg holder af. At opleve kunst, kultur og historie sammen med dem og gerne understrege hele herligheden med en samtale over god mad og drikke.
Det blev til fulde opfyldt i dag og nu er jeg træt, glad og meget mæt.
På banegården hentede jeg en god veninde som nys var landet fra Færøerne. Medens vi spadserede udover Vesterbro og til Islands Brygge, fik vi opdateret hinanden. En rigtig walk and talk på den fede måde.
I Kulturhuset blev der tid til tisse- og kaffepause. Gennemse dagens aviser for eventuelle events, vi ikke måtte gå glip af – vi fandt ikke nogen – fortsatte turen til Galleri Naif.
Mia Cara gav sig god tid til at fortælle om udstillingen og jeg drøftede endnu engang mulighederne for at finde en “naiv kunster”, der vil udsmykke min toiletdør. Det bliver ikke noget ment projekt, kan jeg fornemme.
Ind over Christianshavn gik turen på vore flade konvolutter og vi endte i det lille bankmuseum i Heering Gamle gård. Her sad i sin tid Christianshavner konerne og behandlede mange, mange tons kirsebær til den lækre Sherry Heering kirsebærlikør. Den laves fortsat, men helt andet steds.
En helt vidunderlig gammel bankmand fulgte os på tuen gennem huset og fortalte så levende, som havde han oplevet Thietgen selv.
Opmuntret af den lange fortælling og begavet med adskillige lækre bøger, som museet gerne ville af med, fortsatte turen gennem den indre by til vi endte på Sorgenfri. Nu var jeg glubende sulten. Øm i poterne og tørstig. En af de rigtige tjenere fra de gode gamle dage, serverede rødvin med vand til – uden at spørge.
Velsmagende pariserbøf og et omsorgsfuldt: “Er der noget damerne mangler”?
Tiden passede perfekt og hovedbanegården blev nået rettidig og vi kom med toget 3 min. efter ankomst.
Blæsten var taget til og jeg stormede nærmest ind af hoveddøren. Nu klaprer alle løse genstande udenfor. Det gør ikke noget. Jeg falder i søvn med en af de nye bøger og hører ikke mere før i morgentidlig.

