Tags

, , , , ,

"Se, ænderne har rede deroppe." Udbrød et barn, men kan to andrikker danne par?

“Se, ænderne har rede deroppe.” Udbrød et barn, men kan to andrikker danne par?


Hvordan finder man ud af hvad kærlighed er? Hvornår forstår man hvorfor man elsker lige den man netop elsker?
På spadsereturen i det skønneste forårsvejr i dag ringede lille Molly til mig og jeg kunne mærke længslen og kærligheden helt ind i knoglerne. Nogle kærlighedsforhold er ikke svære at forstå, andre er ikke til at fatte.
Nogle gange er det en gåde, at jeg elsker den eller dem jeg elsker. Andre gange er det mig en gåde, at jeg ikke elsker den eller dem som elsker mig.
Det er ikke svært at forstå, at jeg elsker mine børn og mine børnebørn, men derudover er det bare slet ikke til af inde ud af – det med kærligheden.
Christian Braad Thomsen har lavet en film om sin ven Rainer Werner Fassbinder, som han elskede? Interessant. Den film vil jeg gerne nå at se.
Kan kærlighed gradbøjes og kan man elske ting, stemninger, naturen, at være i live? I dag holdt jeg i hvert fald rigtig meget af det gode vejr og den dejlige tur i solen sammen med et menneske, jeg sætter stor pris på.
Nu “elsker” jeg at være alene hjemme og kigge ud på solen, der glitrer i nabohusets vinduer. At pakke tasken til svømmeturen i morgentidlig og lægge ting parat til rejsen på tirsdag. At stryge mit vasketøj og samtidig glo på tv.
Jeg er så glad for, at jeg er mig og lever her hvor jeg gør og ikke er mor til et eller flere børn ombord på en fiskerbåd på vej over Middelhavet med en viden om, at jeg kan drukne med børnene, hvis det går galt. Jeg er så taknemmelig for, at jeg ikke er mor eller mormor i en flygtningelejer hvor mine børn er ubeskyttede og jeg ikke har noget håb om deres eller min fremtid. Jeg er glad for, at jeg ikke er en sulten afrikansk mor, der ikke aner hvor jeg skal få mad eller medicin fra til de børn jeg elsker og som jeg er bange for at dø fra, så de ladt totalt ubeskyttede tilbage.
Mange har skrevet om kærlighedens væsen, jeg forstår mig ikke på det og finder måske aldrig ud af det.

