Amsterdam i sol er rigtig hyggelig at gå rundt i og det er ikke overdrevet, at når solen skinner rykker indbyggerne ud på gaden og flokke af turister med en guide i front fylder de smalle gader.
Frokosten blev spist ved kanten af en kanal uden trøje. Sådan skal det være. Nu kommer politiet forbi med en hashhund. Jeg købte ikke noget i den butik vi kom forbi, så her bliver ingen fangst. Underligt at man har flere hash cafeer, men ikke må sælge og købe. Der er dog vist noget med at man ser gennem fingre med en lille smule, som med så meget andet her i byen.
Begyndelsen på Kønigsdag anes med orange hatte, solbriller og anden pynt. Hvis jeg forstå det rigtig er det en drukfest, hvor hele Amsterdam svømmer i øl. Det er fint med mig, at det for alvor først tager fat, når jeg er fløjet ud af byen.
Nærmest ved et held stod vi tidligt foran Rembrandts Hus i morges. Det var rigtig, rigtig dejlig at nyde det før horder af turister gjorde museet alt for lille.
Et interessant sted med flere fine billeder, især af hans elever. Han må have været en dygtig lærer, for det er svært at skelne den ægte varer fra hans elevers produktion. Efter 20 år måtte han flytte fra dette smukke hus. Han gik ganske enkelt bankerot og først da huset næsten var sunket sammen, besluttede bystyret at købe det og sætte det i stand.
På en cafè på den lille plads der er opkaldt efter ham, drak vi kaffe og god øl og var bare turister med meget god tid og lyst til at se på mennesker på pladsen og ved bordene rundt om os.
Underligt at det allerede er slut. Dagene er gået hurtigt, men godt.

Således ender 1. søndag i advent 2014. Jeg er glad og træt og ser med spænding frem til en ny begivenhedsrig uge.

Således ender 1. søndag i advent 2014. Jeg er glad og træt og ser med spænding frem til en ny begivenhedsrig uge.

