Tags

, , , , , , ,

Van Gogh malede på en blå baggrund udsprungne æblegrene.

Van Gogh malede på en blå baggrund udsprungne æblegrene.


Det skumrer og himlen har en blå, blå farve lidt den samme som Van Gogh brugte i nogle af sine billeder. Når jeg kigger ud af vinduet over mod gruppen af de lysende og nyudsprungne kirsebærtræer, får jeg sådan en Van Gogh følelse. Om lidt kunne der komme alfer dansende ind mellem grenene i tusmørket. Stemningen bliver sådan lidt over- eller måske underjordisk. Om lidt bliver det mørkt og så forsvinder træerne og jeg kan ikke se dem mere.
Dagen har i øvrigt slet ikke været blå. Det har været en af de dage eller morgener, hvor jeg havde svært ved at overbevise mig selv om at stå op. Til hvilken nytte, sku` jeg det? Så ligger jeg der og snakker med mig selv og ved, at hvis jeg ikke står op i dag, så er det dobbelt ligegyldigt i morgen og tredobbelt ligegyldigt i overmorgen. Jeg funderer på om man også til slut bliver ligeglad med at gå ud og hente et glas vand eller gå på toilettet.
Mon ligegyldighedsstemmen er så stærk? Eller vinder fornuftsstemmen altid til sidst?
Snakker med mig selv, snakker med mig selv – det var vist Gitte Henning der sang den. Men i en noget anden betydning, som jeg husker det.
Nå! Morgener kan være meget forskellige – sådan var den altså i dag.
Så er det bare op på cyklen og af sted og udrette de gøremål, der er planlagt. Cykelturen førte mig lidt rundt og pludselig cyklede jeg forbi det gamle Eksperimentarium. Det var tydeligt, at en ildebrand har hærget her.
Der lugtede fortsat af røg og taget var væk.

Der lugtede fortsat af røg og taget var væk.


Så besøg hos hudlægen igen, igen. Han kunne trøstende fortælle, at det jeg tror er loppebid, er “nældefeber”. Aj! Helt ærlig ved jeg ikke om det er en trøst, for hvad kommer det af og hvornår holder det op? Det er heller ingen trøst, at rigtig mange mennesker lider af den slags. Immunforsvaret arbejder på højtryk, håber snart det får knækket kurven og komme videre herfra.
Bagefter gjorde det godt at cykle stærkt i strid modvind og føle sig lidt sej og glæde sig til i morgen. Der skal jeg nok komme ud af køjen i en fart. Jeg skal nemlig gense min søn.

