Tags

, , , , ,

Fakkeltoget fra Rådhuspladsen bevæger sig ind i Enghaveparken.

Fakkeltoget fra Rådhuspladsen bevæger sig ind i Enghaveparken.


Siden 1970 har jeg gået i fakkeltog fra Rådhuspladsen gennem Istedgade til Enghaveplads. De første år jeg deltog, var vi rigtig mange og der var utallige lys i vinduerne i Istedgade og banner hen over gaden med: Istedgade overgiver sig aldrig.
Først gik jeg med venner og kammerater. Så kom barn og mand med. Så blev det til børn og mand. Senere igen blev til mig og børnene. Nu kunne de selv gå. Som årene gik tyndede det ud i rækkerne. De gamle frihedskæmpere, der i de første år deltog, døde eller blev for svage til at tage turen. Et år gik vi vist ingen steder, men stod alene på Enghaveplads. Et andet år begyndte vi foran P.H Cafèn og ikke på Rådhuspladsen. Jeg husker det som bidende koldt og Jesper Klein holdt tale. Mærket af sygdom og alderdom. Det var sidste gang jeg så ham.
Så blev børnene store og ville ikke mere med. Nogle af vennerne faldt fra og til sidst gik jeg alene. Jeg mindes også at vi vendte ruten om og gik fra Enghaveplads til Rådhuspladsen. Men hvert år fandt jeg det lige stemningsfuldt og vigtigt at sige nej til krig.
I aften var det en skøn lun aften. Der var rigtig mange mennesker, men ikke mange lys i vinduerne i Istedgade. Rigtig mange unge og turister kom og spurgte hvorfor vi gik her. De vidste det ikke. De er for unge og deres forældre har ikke haft dem med på turen.
Det var meget smukt og jeg kunne synge med på teksterne på de sange som vi har sunget hvert år: “krig er foragt for liv”. Annisette var god i aften inden hun sendte os af sted fra Rådhuspladsen.
Mørket sænkede sig undervejs, men forinden nåede jeg at se kendte ansigter. De kendte ikke mig mere. Har jeg virkelig forandret mig så meget?
I Enghaveparken gik faklen ud og jeg tog hjem. Hørte ikke flere taler, men jeg er glad for at jeg gik med.
Nu er der også lys i mine vinduer. Og til min store glæde har min ældste datter også lys i sine vinduer. Måske husker hun da hun var med. Først lå hun i sin barnevogn, så sad hun i sin paraplyklapvogn. jeg ser hende for mig. Seje lille unge.

