Tags

, , , , , , ,

Bag mig ses Cala Galdana. Som mange mener er den smukkeste strand på Menorca. Det blæser fortsat rigtig meget.

Bag mig ses Cala Galdana. Som mange mener er den smukkeste strand på Menorca. Det blæser fortsat rigtig meget.


Kilometer efter kilometer strækker stendigerne sig på denne smukke ø. Netop hjemkommet fra Småland med de mange stendiger er sammenligningen på sin plads. Forskellen er at her er stendigerne snorlige og lavet af sten i fodboldstørrelse. I Småland er stenene store og man tror at det er kæmper der har smidt rundt med dem. Jeg tror at her er lige så mange kilometer som Den Kinesiske er lang.
På grund af vejret og fordi vi ikke personligt havde nogen chance for at få foden indenfor i det mest berømte oste- og vinori, samt besøge fabrikken med de eksklusive sko, tog vi med på en arrangeret tur.
Allerede i løbet af den første halve time huskede jeg præcis hvorfor det er, at jeg sjældent lader mig lokke til den slags. Og så har jeg ikke sagt for meget.
Men altså, midt på øen ved Sant Patrici kom vi til denne skønne bondegård, nu et herligt lille hotel, med mejeri og en mini vinproduktion. Stedet ejer 100 køer og fremstiller selv deres ost. 4 slags fra yngre til ung, til moden og gammel lagring. De smagte dejligt.
Desuden fremstiller man rødvin, ganske lidt hvidvin og lidt rose` vin. Intet eksporteres, men kan købes på øen. Den slags er ofte morsomt at have med hjem, så vennerne kan blive inviteret til en lille bid af Menorca med et lokalt glas til.
Herfra gik turen til Mascaro. Den berømte skofabrik. Flere berømtheder går i disse sko inklusiv den spanske kongefamilie og nu mig. Hi! hi!
Man siger at skoene er håndsyede. Det er ikke helt sådan jeg oversætter håndsyet. Men det er korrekt, at de sidder ved symaskinerne og de står og klipper og skær. En familiedrevet virksomhed i 2. led og med lokalarbejdskraft. Fint nok. Og smarte sko og yndige ballarinas. det er sikkert og vist.
Fra øens højeste punkt Monte Toro 357 meter havde vi en fantastisk udsigt over øen og havet i stiv kuling. Her ligger et kæmpestort gammel kloster, hvor få nonner endnu huserer og en meget berømt kirke, hvor det er mode at blive gift.
I Gala Galdana med det mest unikke grønne vand, pludselig iblandet en blå, blå klat og så gennemsigtig som glas, gik vi den modsatte vej af alle andre og fandt en stille restauration som lavede os en skøn omelet til frokost med syltet eller marineret rødkål. det smagte herligt.
Turen sluttede på hesteopdrættet Son Martorellet hvor de berømte menorciske racerene heste gav opvisning. Jeg er ikke nem at dupere, hvad den slags angår, men det skete her. Hold da nu op, hvor var de smukke og dygtige. Der findes ca. 3000 af disse sorte, spinkle heste. Kun 200 udenfor øen.
Det var meget, meget flot at se på.
Hjemme igen stod en på en omgang salat og tæpper i sofaen.
En af de dansende heste. glæde dig caroline til min film med dem.

En af de dansende heste. glæde dig caroline til min film med dem.

