Tags

, , , , ,

De sødeste, dunede "grimme" ællinger sammen med far og mor.

De sødeste, dunede “grimme” ællinger sammen med far og mor.


Jeg kan blive helt høj og taknemmelig af en spadseretur i Utterslev Mose. Det grønne vælter ud af alle knaphuller og jeg bliver i det skønneste humør af at opleve, at vores natur i Danmark endnu lever og ånder. Dyrene får børn og passer godt på dem. TSS! Pas på! advarede svaneforældrene os. Vi skulle ikke komme for tæt på deres yndige afkom i vores iver efter at betragte ællingerne.
Samtidig kan jeg ikke lade være at tænke på hvor alvorligt grundvandet, vores rene drikkevand er truet, også her i Danmark. Af kyniske landmænd, endnu mere kyniske og griske virksomheder og – undskyld jeg siger det – dumme private haveejere som bruge gift i deres haver eller klorin i køkkenvasken. Nogle gange spørger jeg altså mig selv om, hvor dumme folk har lov til at være når de skruer hovedet forkert på og er ligeglade med konsekvenserne af deres handlinger eller undladelser.
Naturligvis handler meget om uvidenhed og manglende oplysning. Men det handler også om at mange mennesker proppe fingrene i ørene og holde hænderne for øjnene.
Jeg får næsten lyst til at bede til, at det ikke i al for høj grad sker nu i forbindelse med valget. Tænk nu lidt langsigtet og solidarisk med jeres børn og børnebørn. Dem der skal overtage og leve på den klode vi efterlader os. Os som endnu kan nå at nyde naturen, drikke rent vand, tage bad og spise så lidt foruret mad som vi ønsker. Os forbruger naturens ressourcer som var der fortsat uanede mængder at tage af. Det er der ikke, vi må passe på det der er tilbage og håbe det kan reddes til vores efterkommere.
Nogle steder i USA findes der hele byer som ikke længere har vand til at drikke og tage bad og lave mad i. Tænk jer en helt by, som skal have vand leveret på flasker. Hvor dem der har en brønd får stjålet de dyrebare dråber og hvor kiv og strid om vandet er en daglig foreteelse. Et sted hvor de fattige må tørste. Nu gælder det ikke blot sult på jorden, men også tørst.
Jo der er mange grund til at være glad for at bo hvor vi bor.

