Tags

, , , , ,

Her står jeg så i en vikingekones kappe og med mine grevelige øreringe.

Her står jeg så i en vikingekones kappe og med mine grevelige øreringe.


Tidlig op og med toget for at besøge den imponerende vikingeborg Trelleborg ved Slagelse. Havde for de nordiske guder må vide hvilken gang forkert tøj på til vejret. Det var utrolig koldt og blæsende. Regnede også og jeg fik først varmen, da jeg kom ind på muset og kunne iføre mig en rigtig vikingekappe. det gav varme.
Trelleborg er 1000 år gammel og bygget i året 980 under Kong Harald Blåtands regeringstid. Tænk engang, at man kan stedfæste det så nøje. Det er et imponerende anlæg og når man forstår, at der kun er en dagsrejse til næste forsvarsværk – det havde jeg ikke regnet ud – så forstår man hvor smart dette er. Museumsdirektøren var iført vikingetøj og sko, medens han viste rundt og fortalte. Det med skoene gav indsigt i hvor svært det har været at angribe. Man fedter simpelthen rundt på de glatte lædersåler og de tynde sko, har heller ikke været meget værd når man skulle forcere den 17 meter brede og 5 meter dybe voldgrav. I bunden af voldgraven var der “hemmelige våben” i form af spidse pæle eller andre uhyggeligheder.
Jeg kan anbefale et besøg på Trelleborg ikke mindst når Vikingefestivalen løber af staben den 11-19. juli. Her kan man møde 800 vikinger fra Danmark og udlandet. Opleve deres håndværk og handelsboder. Se krigere i kamp når de kæmper Det Store Slag om Trelleborg.
I den fine museumsbutik fandt jeg endelig et spænde, som måske kan monteres på et bælte vævet af nogle indianer stammer jeg mødte i Peru. det glæder jeg mig til at afprøve.
Og så til øreringene. Dem har jeg netop hentet hos guldsmeden, som har moderniseret dem for mig. Nu dur de til huller i ørene – altså mine. Jeg elsker historie og det ved en af mine kæreste veninder. Derfor forærede hun mig for nylig disse kønne og sjove smykker. Oprindelig båret af en grevinde og forfatter i familien Anne Sparre. Sjovt at tænke på, at den fine dame, har gået med så sådan nogle. Jeg får en helt særlig følelse og kontakt til begge de to damer, når jeg tager dem på. Både til giveren og til grevinde som jeg aldrig har kendt, men jeg får på denne måde æren af, at bære et lille stykke historie videre. Tak for det.

