Tags

, , , ,

På tur i det grønne med pensionisterne i Dansk Socialrådgiverforening

På tur i det grønne med pensionisterne i Dansk Socialrådgiverforening


Bussen kørte først til Skælskør hvor vi skulle besøge Julemærkehjemmet, der danner hjem for 48 børn i alderen i 7-14 hver 10 uger. Det var meget spændende at høre forstanderen fortælle om Julemærkehjemmets arbejde. Arbejdet på Julemærkehjemmene i Danmark drives udelukkende af midler fra dig og mig.
I dag er de fleste børn som kommer på hjemmene børn overvægtige, bliver mobbet og/eller har det rigtig svært i deres hjem. Ungerne bærer på skæbner der er så utroligt tunge, at de i den grad fortjener, at voksne giver dem et positiv og støttende ophold.
Bare en enkelt historie fra det virkelige liv. Pigen x kun 14 år gammel bad forstanderen om lov til at sige noget en morgen under morgenmaden, hvor de sidst ankomne børn skulle hjem på weekend. Hun ville forebygge, at børnene blev hjemme, og ønskede at de gav sig selv den tilbudte chance og kom tilbage til Julemærkehjemmet efter weekenden.
Hun sagde: “Jeg har haft så lille et selvværd og ingen selvtillid, at jeg flere gange har overvejet at tage mig eget liv. Jeg havde ingen overhovedet ingen succes i mit liv. Skolearbejdet gik dårligt. Jeg havde ingen venner. Jeg var for tyk og følte mig grim og dum. Nu har jeg været her i så lang tid, at jeg har opdaget, at også jeg har værdi. Jeg klarer mig godt i skolen her. Jeg har lagt min kost om og kæmpet med mig selv og vundet. Nu dyrker jeg motion hver dag. Men jeg har især turdet forlade min personlige isolation og fået venner og et nyt netværk. Jeg har mod på livet igen. Og skønt det en dag bliver svært at komme hjem og tilbage, glæder jeg mig til at tage udfordringen op. Jeg er klar og modig.” Nogenlunde sådan formulerede en pige sig. En pige som aldrig, aldrig nogensinde havde åbnet munden før og slet ikke foran et publikum. behøver jeg at sige, at alle børnene kom hjem igen.
hvis man får lyst til at være Julemærkeven kan man henvende sig til Julemærkehjemmet på 58194967. Det koster kr. 300,00 om året og er givet godt ud, hvis man har lyst til at give danske børn der trænger en chance.
Efter forstanderens oplæg, viste børnene rundt og fortalte om deres dagligdag på stedet. Det gjorde de fantastisk godt.
Forældrene kan selv henvende sig om en plads. Børnene kan også henvende sig og andre pårørende. Læren eller lægen eller en god ven.

