Tags

, , ,

Det er den slags oplevelser med Trampedach, jeg aldrig glemmer.

Det er den slags oplevelser med Trampedach, jeg aldrig glemmer.


Sophienholm mindes, med en stor udstilling, den markante kunstner og maler Kurt Trampedach. Skønt jeg fandt en del af hans værker underligt drømmende og lidt hindsides min verden, faldt jeg pladask for andre dele af hans virke og de livagtige mennesker og tableauer han skabte gik lige ind. Jeg fandt dem rørende , inderlige og kunne selv vælge om jeg ville se dem som sovende, som en drukken eller narkoman der var dejset om. Oftest har han arbejdet med selvportrætter og hans små tykke mænd med drenge i maven, blev for mig, et spejlbillede på hans indre dæmoner og på samme tid hans styrke.
Når man ser den gamle film der er optaget med Kurt Trampedach forstår man bedre disse billeder.

Når man ser den gamle film der er optaget med Kurt Trampedach forstår man bedre disse billeder.


En rigtig god oplevelse som kun kan anbefales. Udstillingen slutter den 5. juli og holder vejret tørt med lidt sol på, er det meget dejligt at nyde den smukke park med udsigt over søen og som os måske spise en lækker frokost i stedets cafeteria.
Så kan man sidde der i solen og tænke tilbage på Constatin Bruns kone Frederikke Brun, hvis fortjeneste det er at Sophienholm i dag er en af de bedste repræsentanter for dansk salonliv i det 19. århundrede. Her mødtes forfattere som Baggesen, Oehlenschlæger og Johan Ludvig Heiberg med komponister og digtere fra ind- og udland.
Også familien Aller har ejet Sophienholm, men i 1963 købte Lyngy-Taarbæk Kommune ejendommen og hurra for det. Nu kan man året rundt nyde gode udstillinger i Hovedbygningen og hver sommersøndag er der udendørs arrangementer i parken. Vekslende mellem jazz-rock- eller klassisk musik. Danseforestillinger og meget andet.

